چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سبکهای رهبری بر استقرار مدیریت دانش در فرماندهی انتظامی استان قزوین است. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و از حیث روش از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان معاونتهای ستادی و پلیسهای تخصصی فرماندهی انتظامی استان قزوین بوده است که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 160 نفر، به روش تصادفی طبقهای انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سبک رهبری در مدیریت دانش و استقرار مدیریت دانش بوده است که روایی آن از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ، 893/ 0 بوده است که نشاندهنده پایایی مناسب این ابزار است. همچنین برای سنجش متغیرهای مدل پیشنهادی در پژوهش، از طریق روش مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سبکهای رهبری در مدیریت دانش، شامل سبک انسانگرا، نظامگرا، پویا و انفعالی با استقرار مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در این میان سبک انسانگرا در رتبه اول قرار دارد. درجه اهمیت و تاثیر هر کدام از سبکهای رهبری در مدیریت دانش با دیگری متفاوت بوده است؛ بنابراین میتوان با تقویت آن نوع از سبک رهبری که بیشترین تاثیر را بر استقرار مدیریت دانش دارد، به نحو اثربخشتری بر استقرار مدیریت دانش صورت پذیرد.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره ٦: اجرای مدل با نرم افزار smart PLS جدول شماره ٥: بار عاملی و آماره T، مربوط به مؤلفه ها و شاخص های مدل «تأثیر سبک های رهبری در مدیریت دانش بر استقرار مدیریت دانش » مدل «تأثیر سبک های رهبری در مدیریت دانش بر استقرار مدیریت دانش » متغیر(عامل ) سؤال بارعاملی آماره T سبک رهبری در مدیریت دانش (LS) 6/756 0/580 Q1 2/905 0/422 Q2 9/658 0/702 Q6 سبک نظام گرا (LS١) Q7 6/637 0/583 6/584 0/610 Q10 19/323 0/807 Q11 18/407 0/778 Q12 6/097 0/573 Q13 4/481 0/491 Q14 8/055 0/592 Q15 12/304 0/715 Q16 14/289 0/735 Q17 سبک انسان گرا (LS٢) 7/712 0/610 Q18 9/741 0/635 Q19 19/954 0/775 Q20 12/924 0/701 Q21 6/544 0/574 Q22 4/321 0/524 Q23 11/062 0/702 Q24 9/284 0/677 Q27 11/314 0/719 Q28 سبک پویا (LS٣) Q29 4/912 0/526 12/995 0/722 Q30 16/971 0/792 Q31 3/717 0/444 Q33 6/711 0/569 Q34 4/771 0/670 Q36 سبک منفعل (LS٤) 18/182 0/907 Q37 متغیر(عامل ) استقرار مدیریت دانش (EKM) سؤال بارعاملی آماره T مؤلفه : قابلیت فرآیندی مدیریت دانش (EKM_P) 12/996 0/740 Q41 24/328 0/856 Q42 خلق دانش (EKM_P١) Q43 19/041 0/795 22/779 0/792 Q44 7/600 0/685 Q45 13/249 0/779 Q51 انتقال یا تسهیم دانش (EKM_P٢) Q52 18/523 0/805 27/562 0/840 Q53 5/855 0/596 Q54 16/603 0/790 Q55 به کارگیری دانش (EKM_P٣) Q56 40/539 0/874 19/227 0/804 Q57 14/781 0/779 Q58 13/186 0/760 Q46 18/763 0/803 Q47 نگهداری دانش (EKM_P٤) Q48 23/839 0/809 14/123 0/785 Q49 14/456 0/738 Q50 متغیر(عامل ) استقرار مدیریت دانش (EKM) سئوال بارعاملی آماره T مؤلفه : قابلیت های زیرساختی مدیریت دانش (EKM_INF) 17/947 0/790 Q70 26/223 0/848 Q71 فناوری اطلاعات (EKM_INF١) Q72 8/683 0/698 14/872 0/747 Q73 3/848 0/447 Q74 13/444 0/738 Q59 17/509 0/771 Q60 ساختار سازمانی (EKM_INF٢) Q61 26/755 0/803 26/004 0/843 Q62 12/874 0/717 Q63 18/024 0/803 Q64 فرهنگ سازمانی (EKM_INF٣) 15,576 0/750 Q65 23,439 0/822 Q66 14,250 0/752 Q67 18,554 0/812 Q68 12,078 0/691 Q69 12,951 0/703 Q75 17,863 0/784 Q76 منابع انسانی (EKM_INF٤) Q77 22,147 0/828 16,541 0/783 Q78 7,977 0/648 Q79 با توجه به این که مقدار آماره T در سطح معناداری آلفا ٠/٠٥ برای تمامی عوامل و مؤلفه ها بالاتر از ١/٩٦ و بار عاملی نیز برای عوامل و شاخص ها بالاتر از ٠/٤ (در این تحقیق بار عامل پذیرفته شده ٠/٤ در نظر گرفته شده است ) است ، بنابراین میتوان گفت ، واریانس بین سازه و شاخص های آن از واریانس خطای اندازه گیری آن سازه بیشتر بوده و پایایی در مورد آن مدل اندازه گیری قابل قبول است ؛ بنابراین کلیه عوامل و شاخص های تحقیق در مدل «تأثیر سبک های رهبری در مدیریت دانش بر استقرار مدیریت دانش » تأثیرگذار هستند و به عبارت دیگر میتوان گفت که ارتباط میان کلیه عوامل و مؤلفه های مدل «تأثیر سبک های رهبری در مدیریت دانش بر استقرار مدیریت دانش »، تأیید میشوند.