چکیده:
اسلام به عنوان کامل ترین و آخرین دین آسمانی سعی کرده است که تمام جنبه های زندگی انسان ها را پوشش داده و در مسیر رسیدن به کمال انسان ها همراهی نموده و همواره راهنمایی و هدایت کند، از این روست که خداوند رحمان در آیات مختلف خطرات گمراهی را به انسان یادآور شده و مسیر های درست را نشان داده است. اسلام در دو بعد شخصی و اجتماعی دستوراتی را برای بندگان خویش صادر نموده و رهنمودهایی را بیان فرموده است. در مورد علل و زمینه های وقوع جرم و دلایلی که باعث افزایش یا کاهش بزهکاری در یک جامعه می شود، جامعه شناسان معمولا عوامل اجتماعی و محیطی را از عوامل شخصی مجزا نموده و بصورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهند.
خلاصه ماشینی:
"بخش چهارم: روش های اصلاح مجرمان در اسلام و ایران اصلاح افراد جامعه و بخصوص اشخاصی که در تنیجه ارتکاب جرم و بزهکای فاسد شده اند و به نوعی برای جامعه خود مضر می باشند یکی از اهداف هر نظام و حکومت می باشد ، دین اسلام به عنوان دینی که مدعی است توانایی اداره یک جامعه را دارا می باشد نیز برنامه های جامعی را به این منظور تدارک دیده است که شامل دو دسته تدابیر کیفری و غیر کیفری می باشند که در این فصل به انها می پردازیم.
برخی اساسا منکر هدف اصلاحکنندگی مجازاتها هستند، از نظر اینان مجازات برای سزادهی و در نهایت بازدارندگی فرد و جامعه از ارتکاب جرم وضع و اجرا میشود، اما اصلاح خواه به معنای بهسازی و تربیت اخلاق مجرم و خواه به معنای بازپروری، امری است که نباید از کیفرها انتظار داشت و مجازات چنین کارکردی ندارد، نفی اثر اصلاحی کیفرها، مؤید به برخی یافتهها و دیدگاههای روانشناسی نیز هست، روانشناسان معتقدند که تنبیه و مجازات تنها اثر بازدارندگی دارد و هیچ گونه تأثیری در یادگیری رفتار بهنجار ندارد.
8- عوامل متعددی باعث افزایش جرم و بزهکاری در جامعه می شوند که دین شریعت اسلامی تا حدود زیادی این علل را تحت پوشش قرار داده و بیان نموده و به نوبه خود راه حل هایی را برای پیشگیری از آنها و یا برای اصلاح مجرمین ارائه نموده که است."