چکیده:
کیفیت زندگی در مدرسه مولفهای که در دهه اخیر به دلیل اهمیتی که در زندگی دانش آموزان داشته، مورد
توجه قرارگرفته است و بهعنوان سطح کیفیت ابعاد مختلف مرتبط با زندگی در مدرسه تعریف می گردد. با توجه به اینکه دانش آموزان زمان زیادی از وقت خود را در فضاهای کلاس صرف میکنند، کیفیت معماری داخلی و مبلمان کلاس های درس اهمیت زیادی پیدا میکند. این مقاله با توجه به این مهم، در نظر دارد ارتباط میان طراحی محیط داخلی کلاسها و کیفیت زندگی در مدرسه بسنجد. برای دستیابی به این هدف تعداد 144 دانش آموز بهوسیله پرسشنامه استاندارد سنجش کیفیت زندگی و پرسشنامه محقق ساخته کیفیت محیط داخلی کلاس ها مورد پرسش واقع شدند. همبستگی متغیرهای اصلی پژوهش به روش پیرسون سنجیده و مشخص شد. میان تمام متغیرهای موثر در طراحی داخلی کلاسها و کیفیت زندگی در مدرسه رابطه معناداری برقرار است.
خلاصه ماشینی:
"آیتمهایی که برای ارزیابی کیفیتهای فضای آموزشی به کار گرفته شدند، شامل این موارد میشوند: دسترسی، خوانایی و قابلفهم بودن فضا، تعیین حدود فضایی، سیرکولاسیون، ویژگیهای کالبدی و مبلمان(Kasali&Dogan,2010) مطالعه لنسدیل 6 و همکارانش(2011) روی تعاملات اجتماعی پژوهشگران ساختمان عمران و - Tessmer & Harris - Papert - Abraham Maslow - Kasali, A - Dogan, F - Lansdale, M مهندسی ساختمان در دانشگاه لاف بورگ 1 نشان داد که استفاده از پلان باز و گروهمحور که قلمروبندی نشده است، در مقایسه با فضاهای اتاقکی که به هر فرد اختصاص دارد، برخلاف تصورات، تأثیری در افزایش تعاملات پژوهشگران نداشته است و حتی در اتاق با پلان باز، عدم داشتن خلوت و افزایش حواسپرتی ناشی از سروصدا نیز موجب نارضایتی استفادهکنندگان شده بود.
/ شکل 2- رابطه طراحی داخلی فضاهای آموزشی و کیفیت زندگی در مدرسه (مأخذ: نگارندگان، 1396) 4- روش پژوهـش در این پژوهش از شیوه رایج ارزیابی، پرسشنامه استفاده شده است.
/ شکل 3- ضریب همبستگی متغیرهای معماری داخلی و کیفیت زندگی در مدرسه (مأخذ: نگارندگان، 1396) درنهایت لازم به ذکر است که این تحقیق، تنها انعکاسدهنده نظرات دانش آموزان مقطع دبیرستان، در چندین مورد از مسائل شکلی و فرمی تأثیرگذار در طراحی فضاهای آموزشی است و نیاز به تحقیقات جامعتر در سایر مقاطع سنی و همچنین در مورد سایر مسائل طراحی بیشماری که در این حوزه وجود دارد، احساس میشود."