چکیده:
سپاس رب علیم را که فر صتی مرحمت فرمود تا بتوانم کشاورزی و زراعت را از دید گاه قوانین اسلامی یعنی دینی که شکستن یک شاخه درخت را به مثابه شکستن بال فرشتگان می داند و افتخار رهبرش احداث نخلستان و حفر چاه به منظور آبیاری آن جهت تا مین غذای محتاجان جامعه است بررسی کنم . از دیدگاه دینی،که کلام خدا با خواندن وکسب علم شروع و بین عالم و بی سواد فرق قائل می شود . لذا بشریت را مقید فرموده که با پرداخت خمس و زکات از محصولات کشاورزی و در آمد خود در امور عام المنفعه ، باعث بهبود وضع معیشتی افراد فقیر جامعه صرف و با انجام غرس درخت باقیات و صالحات دنیوی را به قیامت ، پیوند دهد . و همچنین در امر زراعت قوانین پیشرفته و مدونی در فقه به نام مساقات و … مــوجــود است که روشنگر حقوق و مباحث حقوقـی می باشد .
Thanks to the grace of Alim, whom Sati promised to be able to bring
agriculture and agriculture from the perspective of Islamic law, that is, a
religion that defeats a tree branch as the breaking of the wing of angels, and the
honor of its leader is the construction of palm trees and digging the well to
irrigate it for Mine The food is needed by the community. From the religious
point of view, the word of God begins by reading and learning, and it
differentiates between the world and the illiterate. Therefore, humanity has
restrained that by paying Khums and Zakat of agricultural products and
income in public affairs, it would improve the livelihood of the poor people of
the society by joining the Resurrection tree to the Resurrection. Also, in the
field of agriculture, there are advanced and codified laws in jurisprudence
known as Mosqat which illustrate the rights and issues of law.
خلاصه ماشینی:
مسئله 12 – اثر فوت در مزارعه: مزارعه با مرگ یکی از دو طرف عقد باطل نمی شود، لذا اگر صاحب زمین از دنیا برود وارث او قائم مقام او می شود، و اگر هم زارع از دنیا برود همین طور با این است که عمل مورث خود را به اتمام می رسانند و در نتیجه سهم او را از حاصل می گیرند و یا شخصی را اجیر می کنند تا کار مورث را تمام کند حال یا از مال مورث اجرت آن اجیر را می دهند و یا از سهم مورثشان از زراعت که اگر از آن دادند زیادی آن مال خود وارث است ، بله اگر مالک زمین شرط کرده باشد که عامل خودش مزارعه را انجام دهد با مردن او مزارعه باطل می شود.
مسئله 8 – مباشرت یا اجیر گرفتن عامل: در مساقات شرط نیست که حتما عامل خودش مستقیما اقدام به آبیاری کند، بنابراین جائز است برای انجام بعضی از کارها و یا اتمام آن اجیری بگیرد که اگر گرفت اجرت او به عهده خود عامل است ، همچنانکه جائز است کسی داوطلبانه و بدون مزد کار اجیر را بکند و اجیر سهمیه مقرر خود را خودش بگیرد، بله اگر آن شخص قصد تبرع داشته باشد کافی بودنش از عامل مشکل است ، و از این مشکل تر جائی است که متبرع قصد تبرع از مالک و کمک به او را داشته باشد، در موردی هم که عامل تنها موظف به آب دادن باشد و درختان به خاطر بارش باران بی نیاز از آبیاری باشند و اصلا محتاج به آب نباشند همین اشکال هست ، بله اگر غیر از آبیاری باشند و اصلا محتاج به آب نباشند همین اشکال هست ، بله اگر غیر از آبیاری وظائفی دیگر نیز به عهده گرفته باشد و به خاطر باران بی نیاز از آبیاری بشود لکن وظائف دیگر همچنان باقی باشد اگر آن وظائف کارهائی باشد که در بیشتر شدن میوه مؤ ثر است عامل مستحق سهم خود هست و گرنه محل اشکال است .