چکیده:
هدف از انجام این پژوهش» بررسی تاثیر چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی بر یادگیری» یادداری
و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی پایهی سوم ابتدایی در درس علوم بود. روش اجرای این پژوهش
شبه آزمایشی» طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. در مدرسهی شهید رجائیه چهار کلاس در پایهی سوم ابتدایی
وجود داشت که به تصادفی دو کلاس انتخاب شد و از بین این دو کلاس باز بهطور تصادفی» یک کلاس به عنوان گروه آزمایش
و یک کلاس به عنوان گروه کنترل انتخاب شد.پیشآزمون یادگیری و پیشآزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی در هر دو گروه
آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. کار اصلی تدریس در گروه کنترل» به عهدهی معلم کلاس بود. اما برای تدریس در
گروه آزمایش» تنها از نرمافزار آموزشی تهیهشده توسط پژوهشگر استفاده شد. پسآزمون یادگیری و پسآزمون انگیزش پیشرفت
تحصیلی توسط پژوهشگر انجام شد. پژوهشگر در این مرحله» آزمون یادداری را دو هفته بعد از اجرای آزمون یادگیری» بر
روی دانشآموزان به صورت انفرادی اجرا کرد. نتایج حاصله از این پژوهش نشان دادهاند که استفاده از چندرسانهای آموزشی
طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی»باعث افزایش یادگیری» یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان
ذهنی در درس علوم میشود. بنابراین پیشنهاد میشود که از چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی در
آموزش درس علوم استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصله از این پژوهش نشان دادهاند که استفاده از چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی ،باعث افزایش یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی در درس علوم میشود.
لذا در این پژوهش برآنیم تا کاربرد چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی، یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی بهتر را برای دانشآموزان کمتوان ذهنی فراهم آوریم.
فرضیههای این پژوهش عبارت بودند از: ١) استفاده از چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی، باعث افزایش یادگیری دانشآموزان کمتوان ذهنی میشود.
با توجه به یافتههای توصیفی که مشخص بود پسآزمون گروه آزمایش در یادگیری بالاتر از گروه کنترل است، میتوان این نتیجهگیری را کرد که استفاده از چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی، باعث افزایش یادگیری دانشآموزان کمتوان ذهنی میشود.
با توجه به یافتههای توصیفی که مشخص بود یادداری گروه آزمایش بالاتر از گروه کنترل است، میتوان این نتیجهگیری را کرد که استفاده از چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی، باعث افزایش یادداری دانشآموزان کمتوان ذهنی میشود.
بحث و نتیجهگیری فرضیهی اول پژوهش: استفاده از چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی، باعث افزایش یادگیری دانشآموزان کمتوان ذهنی میشود.
فرضیهی سوم پژوهش: استفاده از چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی، باعث افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی میشود.
فرضیهی سوم پژوهش: استفاده از چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی، باعث افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی میشود.
برای افزایش میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی پایهی سوم ابتدایی در درس علوم، از چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریهی بار شناختی استفاده شود.