چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل اهداف» معیارها و فرایندهای ارزشیابی و تضمین کیفیت
در ۱۷ کشور پیشرو و دارای تجربه در این حوزه (شامل امریکاء کاناداء سوئیس» فنلاند»
انگلستان» اتریش» دانمارک» سوئد» نروژ» آلمان» هلند» استرالیء آفریقای جنوبی» هند» هنگکنگ.
امارات متحده عربی» عربستان) و با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و بررسی تطبیقی
بر اساس مولفههای تعیینشده انجام شده است.این مولفهها عبارتاند از: نوع فرایند تضمین
کیفیت» اجباری/ داوطلبانه بودن فرایند» ساختار فرایند(دولتی» نیمهدولتی و غیردولتی)» مراحل
اجرای فرایند» مستندات پشتیبان» تعداد و ترکیب هیئت ارزیابی» نویسنده گزارش» چرخه فرایندء
پی گیری نتایج» گروههای مورد مصاحبه و سطوح ارزشیابی. در خصوص کاربرد معیارهای
ارزشیابی و تضمین کیفیت مشخص گردید که ۱۱ معیار کارکنان حرفهای و آموزشی» فراگیران؛
دورهها و برنامههای آموزشی و کارآموزی» یاددهی- یادگیری و کارآموزی» بهبود
مستمر(تضمین و توسعه کیفیت)» ارتباط با صنعت و جامعه» برون دادها و پیامدهاء اهداف و
برنامههاء سازماندهی» مدیریت و رهبری» امکانات. منابع فیزیکی و فناوری» حمایت موسسه
ایدر اکثر کشورهای مورد مطالعه مشترک بوده است.مقاله حاضر در راستای انتشار نتایج
حاصل از این مولفهها و معیارها تدوین شده است.
خلاصه ماشینی:
بررسی تطبیقی نظامهای ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشهای کاربردی در جهان رضا محمدی*١ مریم زمانی فر**٢ فاطمه صادقی مندی***٣ چکیده پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل اهداف، معیارها و فرایندهای ارزشیابی و تضمین کیفیت در ١٧ کشور پیشرو و دارای تجربه در این حوزه (شامل امریکا، کانادا، سوئیس، فنلاند، انگلستان، اتریش، دانمارک، سوئد، نروژ، آلمان، هلند، استرالیا، آفریقای جنوبی ، هند، هنگ کنگ ، امارات متحده عربی ، عربستان) و با استفاده از روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و بررسی تطبیقی بر اساس مؤلفههای تعیینشده انجام شده است.
Hartwig education(ENQA)European Association for Quality Assurance in Higher.
Swiss Center of Accreditation and Quality Assurance in Higher Education (OAQ) ٥.
My ndigheten for kraliricerad rikesutbildning(to English: Swedish Agency for Advanced Vocational Education) شامل ارزیابی سیستم های تضمین کیفیت مؤسسات و حصول اطمینان از برآورده نمودن مفاد آموزشی استانداردهای کیفیت ملی میباشد(مرکز همکاری بین المللی در آموزش عالی نروژ٢٠١٢،١).
) تفسیر یافته های مطالعه تطبیقی درخصوص مولفه های مذکور در کشورهای مورد بررسی به شرح زیر است: نوع فرایند تضمین کیفیت: یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که ١٦ کشوراز ١٧ کشور مورد بررسی یعنی حدود ٩٤ درصد آنها به منظور ارزشیابی و تضمین کیفیت موسسات آموزشهای کاربردی خود اعم از دانشگاهها و موسسات علمی کاربردی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای از سیستم اعتبارسنجی استفاده می نمایند.
pdf European Association for Quality Assurance in Higher Education, enqa-agencies(٢٠١٣).
at/en/accreditation/universities-applied-studies The European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop)(٢٠١١).
Accreditation and quality assurance in vocational education and training: Selected European approaches.