چکیده:
محقق در این پژوهش به بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با تعهد سازمانی در بنیاد ملی نخبگان و تاثیر مولفههای این دو
مفهوم بر هم پرداخته است. برای همین منظور از دو پرسشنامهی استاندارد واتکینز و ماریک برای یادگیری سازمانی و
پرسشنامهی آلن و مایر برای تعهد سازمانی استفاده کرده است.روایی دو پرسشنامه با توجه به نظر متخصصان امر مورد تایید
قرارگرفته و پایایی آنها نیز به کمک روش آلفای کرونباخ به ترئیب ۹0۸۹ و 0۹۱ به دست آمده است. برای تحلیل دادهها از
نرمافزار آماری5055 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. در بخش آمار توصیفی مشخصههای آماری مانند
میانگین» مد» میانه و در بخش آمار استنباطی آزمونهای رگرسیون چند گانه» ضریب همبستگی اسپیرمن» آزمون ۲ تک نمونهای
و آزمون تحلیل مسیر» استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد هر دو بعد اصلی یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان
پاسخگویان دارای وضعیت مطلوب و رضایت کنندهای است و بین یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی ارتباط مستقیم و معنیداری
وجود دارد. در بین شاخصههای فردی نیز سن و تحصیلات با یادگیری سازمانی و سابقه» جنسیت و سن نیز با تعهد سازمانی
دارای ارتباط معنیداری هستند. در بین ابعاد یادگیری سازمانی نیز بعد چشمانداز مشترک بیشترین تاثیر را در افزایش تعهد
سازمانی افراد و در بین ابعاد تعهد سازمانی نیز بعد یادگیری مستمر بیشترین تاثیر را در افزایش یادگیری سازمانی افراد دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد هر دو بعد اصلی یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان پاسخ گویان دارای وضعیت مطلوب و رضایت کنندهای است و بین یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد.
WatkinsandMarzyk وضعیت مؤلفههای یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی در بنیاد ملی نخبگان تا چه میزان است؟ با در نظر گیری مجموع نظرات پاسخگویان در کل ابعاد که در جدول ١ نشان داده شده است با توجه به میانگین به دست آمده ٤.
) ٢-آیا یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی با ویژگیهای فردی کارکنان (سن، جنس و تحصیلات ) رابطه دارد؟ جهت پاسخگویی به این سؤال از آزمون رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شده است.
) از بین مشخصههای فردی نیز همانطورکه در جدول زیر نشان داده شده است، سابقه کاری، جنسیت و سن دارای ارتباط معنیداری با میزان تعهد سازمانی افراد هستند.
بررسی همبستگی بین تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی نیز نشان داد که بین این دو متغیر ارتباط معنیداری وجود دارد و با توجه به شدت همبستگی محاسبهشده(٧٢٦.
،n Scho &،Organizational Learning: A Theory of Action Perspective Reading.
،Leadership ،teams: Corporate Learning and organizational change،journal of Management Development ، ١٧ .
B management Journal، (١)٢٧، ١١٢-٩٥ Stasser &Bateman.
Probst Paper ;Form Organizational Learning to Knowledge Management"" .
L،The relationship between human resource management " "strategies and organizational commitment،Innovative Higher Education ،vol.
A،Sex and Position asPredictor of organizational Commitment "، " Academy of Management Journal، ٢٩ Vol، ٣ .
(٢٠٠٤) C،organizational and HRM factor on employee " a Mezican case study of organizational learning "behaviors ، ٣٩ .
Relationship between Communication Satisfaction and Organizational Commitment.