چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی راهکارهای ضدبازاریابی و اولویتبندی این راهکارها با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره است.
روش: این پژوهش بهصورت آمیخته ترکیبی از نوع اکتشافی در دو مرحله کیفی و کمی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با ده نفر از خبرگان بهعنوان مطلعان کلیدی در زمینه آسیبهای اجتماعی صورت گرفته و جامعه آماری آن خبرگان دانشگاه مازندران است. پس از شناسایی راهکارهای ضدبازاریابی مصرف دخانیات در مرحله کمی، با استفاده از پرسشنامههای BWM و مولتی مورا به اولویتبندی راهکارهای ضدبازاریابی در نرمافزارهای Excel و LINDO پرداخته شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که عوامل اجتماعی مهمترین عامل گرایش دانشجویان به مصرف دخانیات است و در این میان، خانواده بیشترین نقش را دارد؛ زیرا جوانان و نوجوانان تحت تأثیر خانواده خود قرار میگیرند، برای آنان گروه مرجع محسوب میشود و ارتباطشان با هم بیشتر است.
نتیجهگیری: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد بهترین راهکار برای مقابله با گرایش به مصرف دخانیات تغییر نگرش است؛ زیرا مسئله دخانیات باید عامل اجتماعی در نظر گرفته شود، مسئلهای که کل افراد جامعه را درگیر میکند؛ نه بهمثابه عامل فردی که تنها یک فرد با آن درگیر است. بنابراین، تغییر نگرش میتواند راهکار مناسبی برای مقابله با گرایش به مصرف دخانیات باشد.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که عوامل اجتماعي مهم ترين عامل گرايش دانشجويان به مصرف دخانيات اسـت و در اين ميان ، خانواده بيشترين نقش را دارد؛ زيرا جوانان و نوجوانان تحت تأثير خانواده خود قرار مي گيرند، براي آنان گروه مرجع محسوب مي شود و ارتباطشان با هم بيشتر است .
نتيجه گيري : نتايج تجزيه و تحليل داده ها نشان داد بهترين راهکار براي مقابله با گرايش به مصرف دخانيات تغييـر نگـرش اسـت ؛ زيرا مسئله دخانيات بايد عامل اجتماعي در نظر گرفته شود، مسئله اي که کل افراد جامعه را درگير مي کند؛ نه به مثابه عامل فردي کـه تنها يک فرد با آن درگير است .
هدف از اجراي اين پژوهش ، اولويـت بنـدي راهکارهاي ضدبازاريابي گرايش به مصرف دخانيات با استفاده از تکنيک هاي تصميم گيري چند معياره است تا بر اين اسـاس بهترين و مطلوب ترين راهکار ضدبازيابي از ديدگاه متخصصان و خبرگان مشخص شود.
در اين نوشتار، ابتدا پـس از بررسـي ادبيات پژوهش ، عواملي که سبب مي شوند جوانان و نوجوانان و به ويژه دانشجويان به مصرف دخانيـات گـرايش پيـدا کننـد، شناسايي شدند؛ سپس با برگزاري مصاحبه نيمه ساختاريافته ، راهکارهاي ضد بازاريابي گرايش به مصرف دخانيـات مشـخص شد و در نهايت با استفاده از تکنيک هاي تصميم گيري چندمعياره اين عوامل و راهکارها اولويت بندي شدند.