چکیده:
هدف: رنگها که یکی از بنیادیترین اجزای هر محصول (بهخصوص پوشاک) هستند و اثرهای شایان توجهی بر رفتار مشتریان در خرید دارند. این اثرها را میتوان از ابعاد گوناگونی بررسی کرد؛ بهگونهای که با تحلیل دقیق آن میتوان پوشاکی با رنگبندی مطلوب و متناسب با نیازهای رنگی مشتریان تولید کرد. در این تحقیق و در راستای رفع شکاف تحقیقاتی در فضای داخلی، تأثیر ابعاد رنگ بر قصد خرید پوشاک بررسی شده و تفاوت موجود میان نظر زنان و مردان درباره هر یک از ابعاد یاد شده تحلیل میشود. روش: جامعه آماری، مشتریان فروشگاه ستاره شهر شیراز هستند که از میان آنها 279 نفر انتخاب شدند. پرسشنامه از نظر روایی (ظاهری/ محتوایی و سازه) و پایایی (آلفای کرونباخ: 86 درصد، دو نیم کردن: 76 درصد) تأیید شده است. یافتهها: نتایج بهدست آمده از تحلیلهای آماری نشان داد که عامل ترجیحات رنگی مشتری بیشترین تأثیر را بر قصد خرید پوشاک مشتریان دارد، اما هنجارهای رنگی بر قصد خرید پوشاک از جانب مشتریان تأثیری ندارد و تنها در مورد بعد هنجارهای رنگی، تفاوت نظر زنان و مردان مشهود است. از سوی دیگر، بین عوامل فرهنگ، مذهب، توصیه دوستان و علاقه فرد در انتخاب رنگ پوشاک، عامل علاقه فرد بیشترین تأثیر را دارد. نتیجهگیری: رنگها که یکی از عناصر کمهزینه در تولید محصول پوشاک هستند، در تصمیمات خرید مشتری جایگاه مهمی دارند. چنانچه یک رنگ در مقایسه با رنگهای دیگر اهمیت بیشتری داشته باشد و از سویی مورد علاقه مشتری باشد، در اولویت قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج به دست آمده از تحليل هاي آماري نشان داد که عامل ترجيحات رنگي مشتري بيشترين تأثير را بر قصد خريد پوشـاک مشتريان دارد، اما هنجارهاي رنگي بر قصد خريد پوشاک از جانب مشتريان تأثيري ندارد و تنها در مورد بعد هنجارهاي رنگي ، تفـاوت نظر زنان و مردان مشهود است .
از سوي ديگر، در اين تحقيق جايگاه متغير رنگ ميان ساير عوامل مؤثر بر خريد پوشاک واکاوي شده و جنسـيت مشـتريان به عنوان يکي از ويژگي هاي مهم جمعيت شناختي مشتريان هنگام خريد پوشاک و تفاوت هاي مربوط بـه آن در رابطـه بـا ابعاد مختلف رنگ پوشاک به صورت دقيق تري تجزيه و تحليل شده است .
حال با توجه به نتايج تحقيقات اين صاحب نظران ، فرضيه نخست تحقيق به شرح زير مطرح مي شود: فرضيه ١ (H١): اهميت رنگ بر قصد خريد پوشاک از جانب مشتري تأثيرگذار است .
ويژگي جمعيت شناختي پاسخ دهندگان (يافته ها بر اساس درصد پاسخ دهندگان ) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جن کارشناس زن ارشد و بالاتر 16 62 تحليل اثر هر يک از ابعاد متنوع رنگ بر خريد پوشاک مشتريان به منظور آزمون روابط ميان جذابيت رنگ ، اهميت رنگ ، هنجارهاي رنگي و ترجيحات رنگي مشتري با قصد خريد کالا، از مدل معادلات ساختاري استفاده شد.
Does consumers’ favorite color affect their choice of unpackaged product (car)?
Journal of color science and technology, 11, 1-10.
The moderation effect of gender in the relationship between color dimensions and car choice.