چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بهکارگیری نرمافزار چندرسانهای تعاملی آموزش روخوانی قرآن بر میزان یادگیری دانشآموزان دوة ابتدایی و مقایسه آن با روش آموزش سنتی صورت گرفته است. نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و روش تحقیق شبهآزمایشی است. جامعة آماری، با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از فرم ارزیابی روخوانی محققساخت استفاده شد. در تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی، و در تعیین روایی ابزار گردآوری اطلاعات از نظر استادان و متخصصان دانشگاهی استفاده گردید و پایایی آزمون با روش ضریب آلفای کرونباخ 80 درصد محاسبه شد. یافتههای حاصل از آزمونt مستقل، نشان داد که بین آزمون یادگیری از طریق چندرسانهای تعاملی با روش سنتی در توانایی خواندن قرآن در دو مولفه صحیح خوانی و روانخوانی تفاوت معناداری وجود دارد. بهگونهایکه تاثیر مثبت چندرسانهایهای تعاملی در روخوانی قرآن را تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
"com دریافت: 29/8/96 پذیرش: 25/1/97 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بهکارگیری نرمافزار چندرسانهای تعاملی آموزش روخوانی قرآن بر میزان یادگیری دانشآموزان دوة ابتدایی و مقایسه آن با روش آموزش سنتی صورت گرفته است.
در ایران نیز تعدادی از تحقیقات تأثیر استفاده از چندرسانهایها را بر روی یادگیری مهارت خواندن و آموزش زبان بررسی کردهاند؛ ازجمله مهدیزاده و همکاران، در پژوهشی تأثیر چندرسانهایهای دیجیتال را در پیشرفت خواندن دانشآموزان پایة اول ابتدایی بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که آموزش به کمک چندرسانهای نسبت به روش سنتی عملکرد توانایی خواندن زبان فارسی دانشآموزان را افزایش میدهد (مهدیزاده و همکاران،1390، ص 145ـ163).
جدول 5: شاخصهای آماری آزمون روانخوانی در دو گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون مواد آزمون و گروه تعداد نمونه میانگین انحراف معیار میزان t درجه آزادی سطح معناداری روانخوانی (آزمایش) ثانیه 20 26/91 85/21 628/4- 38 000/0 روانخوانی (کنترل) ثانیه 20 44/102 76/19 همچنین به منظور بررسی دقیقتر وتعیین میزان تأثیر روش در میزان روانخوانی دانشآموزان آموزشدیده با کمک چندرسانهای تعاملی در مقایسه با دانشآموزانی که با روش معمول آموزش دیدهاند و با تعدیل نتایج و کنترل اثر پیشآزمون، از تجزیه و تحلیل کواریانس استفاده گردید.
جدول 6: نتایج تحلیل کواریانس نمرات پسآزمون روانخوانی دو گروه با کنترل اثر پیشآزمون منبع تغییر مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معناداری ضریب تأثیر به تصویر صفحه مراجعه شودنتیجهگیری بر اساس این نوشتار، روشن شد که روش آموزش از طریق چندرسانهایهای تعاملی به صورت معناداری در مقایسه با روش سنتی، بر بهبود روانخوانی دانشآموزان مؤثر است."