Skip to main content
فهرست مقالات

جنبه های جامعه شناختی تقاضای بیمه در ایران

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 56 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : بیمه ، تقاضا ، صنعت بیمه ، جنبه‌های جامعه‌شناختی تقاضای بیمه ، تولید ، جامعه ، محصول ، مصرف ، تقاضای بیمه در ایران ، حکومت

خلاصه ماشینی:

"برای شروع،از این موضوع تکراری آغاز می‌کنیم که در تحلیل هر پدیده باید به دو گروه از عوامل تأثیرگذار بر وضعیت آن پدیده توجه کرد:دستهء اول،عواملی هستند که‌ برخاسته از شرایط درونی آن پدیده‌اند و به«عوامل درون‌زا»مشهورند؛دستهء دوم‌ عوامل،به شرایط محیطی و پیرامونی وابسته‌اند که پدیدهء مورد بررسی در آن‌ها محاط است و«عوامل برون‌زا»نامیده می‌شوند(نمودار شمارهء 1). در صنعت بیمه این که تشخیص دهیم چه مقدار از نیروی انسانی و امکانات سازمانی خود را برای صدور یک نوع بیمه‌نامهء جدید بسیج‌ کنیم تا نسبت به تعداد مراجعه‌کنندگان و متقاضیان آن نوع بیمه‌نامه دارای فزونی و مازاد نباشد،اقدامی در جهت پاسخ به همین پرسش و تعیین مقیاس تولید است. بر این اساس،علت تقاضا برای هر محصولی در طیفی بین نیازهای کاملا ضروری تا نیازهای کاملا روانی متغیر است و اگر این دو نوع نیاز را بر روی بردارهای افقی و عمودی یک نمودار درجه‌بندی کنیم،جایگاه محصول در نمودار،نشان می‌دهد که آن‌ کالا یا محصول مورد مصرف در چه طیف و درجه‌ای از نیاز قرار گرفته است. طبقه‌بندی نیازها (به تصویر صفحه مراجعه شود) «انسان همواره و همزمان ولی با رجحان متفاوت در جست و جوی ارضای همهء نیازها در زمان حال و آینده است» در هر حال،تولیدکنندهء یک محصول باید به جایگاه محصول خود در این نمودار واقف باشد و تلاش کند که با تبلیغ،بازاریابی،کیفیت،بسته‌بندی و عرضه به مشتری، جایگاهی هر چه دورتر از مبدأ مختصات برای محصولات خود به دست آورد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.