چکیده:
وجود موازنة بازرگانی خارجی در بلندمدت از ضروربات اقتصاد سالم است. از آنجا که
موازنه بازرگانی خارجی از برابری صادرات و واردات نشات میگیرد. برای دستیابی
به اقتصاد سالم راهی جز تلاش برای صادرات متوازن با واردات نیست, توسعة صادرات
تنها ابزار کشورهای درحال توسعه است که هر روز سهم بیشتری از تجارت جهانی را از
دست میدهند. از دیگر سو, توسعه صادرات دیگر با ابزارهای تشویقی ستتی امکان
ندارد و به ابزارهای کارامدتری در این زمینه نیاز است. بیمههای صادراتی که آمروزه در
میان بسیاری از کشورها رایج است یکی از ابزارهای نو محسوب میشود. متاسفانه این
رشته بیمهای مانند برخی رشتههای دیگر در کشور ما بسیار ناشتاخنه است چنانکه به
هنگام تکمیل پرسشنامههای مربوط به تحقیق حاضرء اکثر قریب به اتفاق صادرکنندگان
فرش نقش بیمههای صادراتی را در توسعه صادرات کاملا بیاثر میدانستند. توسعه
صادرات غیرنفتی در کشورمان از هدفهای مهم و اساسی بوده و تنها راه رهایی از
وابستگی به صدور نفت خام و مشتقات آن شناخته شاه و از مدتها پیش مدنظر
مسوولان و برنامهریزان اقنصای کشور قرار گرفته است. از آنجا که فرش بالاترین سهم را
در این زمیته دارد» لذا جستوجوی راهکارهای مناسب برای توسعه صادرات آن
اولویت خاصی دارد. به عقیدة صاحب نظران» توسعة بیمههای صادراتی در افزایش
صادرات کشورهای مختلف موئر است. در صورت تحقق این امره در مورد فرش
میتوان به اختصاص سهم بیشتری از بازار جهانی به فرش کشررمان امیدوار بود.
خلاصه ماشینی:
"6. ضمانتنامهء واریز پیمان ارزی:بر اساس این ضمانتنامه،صندوق ضمانت صادرات ایران بازپرداخت پیمان ارزی اخذ شده از بانکهای کشور را تحت پوشش قرار میدهد تا چنانچه صادرکننده نتواند تعهد ارزی خود را در سررسید معین به بانک پرداخت کند صندوق تعهدات وی را در قبال بانک ایفا کند.
شرکت بیمهء صادرات و سرمایهگذاری این شرکت بر اساس قانون تأسیس بیمهء مرکزی ایران و بیمهگری با مشارکت بیمهء مرکزی ایران و شرکتهای بیمهء ایران،آسیا،البرز،دانا و بانکهای ملی،صادرات، توسعهء صادرات،تجارت و ملت با سرمایهء اولیهء بالغ بر 20 میلیارد ریال در سال 1373 با هدفهای زیر تأسیس شده است: ارتقای قدرت رقابتی کالاها و خدمات صادراتی ایران در بازارهای جهانی؛تشویق سرمایهگذاری در داخل و خارج از کشور؛کمک به صادرکنندگان برای نفوذ بیشتر در بازارهای جدید و غیرنفتی؛کمک به فروشندگان و تولیدکنندگان داخلی برای فروش بر مبنای شرایط اعتباری؛و کمک به دسترس بیشتر صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی به وامهای بانکهای بازرگانی.
بیمهء اعتبار صادرات کالا بعد از حمل(بیمهء مطالبات صادرکنندگان از خریداران خارجی):در این بیمهنامه صادرکنندگان ایرانی با اطمینان بیشتر،کالاهای خود را به خریداران خارج از کشور میفروشند،زیرا اگر صادرکننده به سبب تحقق خطرهای اقتصادی و سیاسی در کشور خریدار نتواند بهای کالاهای فروخته شده را در سررسید مقرر از خریدار خارجی وصول کند،شرکت بیمهء صادرات و سرمایهگذاری خسارت را بر اساس شرایط عمومی بیمهنامه پرداخت خواهد کرد.
بیمهء اعتبار صادرات خدمات فنی و مهندسی:در این بیمه،اگر شرکت مهندسی مشاور و پیمانکار بر اثر وقوع خطرهای اقتصادی و سیاسی در کشور خریدار خدمات، نتواند بهای آنها را از کارفرمای خود وصول کند،شرکت بیمه خسارت وی را پرداخت میکند."