Skip to main content
فهرست مقالات

استفاده نامطلوب از ظرفیت بیمه بدنه اتومبیل و علل آن

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 47 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : بیمه ، بیمه اتوموبیل ، بیمه بدنه اتوموبیل ، حق بیمه ، خسارت ، اتوموبیل ، صنعت بیمه ، شرکت‌های بیمه ، نرخ حق بیمه بیمه‌نامه بدنه ، خطر

زندگی کردن به معنای درخطر بودن است. زندگی هیچ‌کس مصون از خطر نیست گو این‌که برحسب نوع زندگی, شدت و ضعف خطرها و شمول یا عدم شمول آن‌ها متفاوت است؟ زندگی در روستا اصولا کم خطرتر و از ژندگی ساشینی مجقوظتر است. هرچه شهرها بزرگ‌تر و گسترده‌تراو از ماشین بیشتر بهره گرفته شود خطر هم بیشتر و صدمات تاشی از آن وسیع‌تر می‌شود. در آغاز سدة جدید میلادی دگرگونی و تنوع خطرها و عظمت مصایب وابسته به آن‌ها چتان حایل است» که کمک‌ها و مساعدت‌های خیرخواهانه و بشردوستانه» گسستگی‌ها و وبرانگری‌های آن را چاره نمی‌کند و زخم‌های آن را التیام نمی‌بخشد. آیا می‌توانامید بست که پیشرفت و تکامل تکنیک» گره‌گشا باشد و زخم‌هایی راکه در جامعه بشری پدید آورده است درمان کند و پادزهر در خود آن پدید آید؟ ظاهرا پاسخ مثبت نمی‌توان زیراگرچه تکامل و توسع صنعت و خلق ابزار دقیق تا حدودی از وقوع حوادث پیش‌گیری می‌کند. رشد صنعت و فنون مختلف با پرورش وگسترش خطر در هم آمیخته است و اولی موجد دومی است. چرا که می‌بینیم با وجود موشکافی‌های فنی و ریزه‌کاری‌های علمی چه وقایع هولناکی در صحنة گینی رخ می‌نماید. اگر روزگاری سقوط یک هواپیما هلاک بیست یا سی نفر را درپی داشت سقوط هواپیماهای غول‌پیکر جدید مرگ چند صد نفر را موجب می‌شود. امروز» خاصه در شهرهای بزرگ» کسی ایمن نیست که پس از ترک دوباره به آن بازگردد: تنها وسایل نقلیه نیست که جان بسیاری را می‌گیرد و بنای سعادت خانواده‌ها را ز هم می‌پاشد. بلکه خطرهای دیگری از قبیل انهدام تاسیسات یا ساختمان‌هاء انفجار برق‌گرفتگی و نظایر این‌ها نیز فاجعه آفرین هستند. هول و هراسی که بر اثر این وقایع در روان انسان‌های دیگر ایجاه می‌شود و ضربات روحی که به آن‌ها وارد می‌آید یکی از چشمه‌های بلاخیز و هلاکت آور است. با این‌همه کمتر به فکر چارهجویی هستیم. اگر وقایعی ناگزیر اتفاق می‌افتند آیا نباید برای زدودن با کم کردن آثار زیان‌بار آن‌ها چاره‌اندیشی کرد؟ چرا از این مهم غافلیم؟ چرا باور نداریم که بیمه در هنگام وقوع حوادث می‌تواند کارساز باشد؟ چرا هنوز بیمه چنان که باید مورد پذیرش عموم قرار نگرفته و در اجتماع ما جایگاه واقعی خود را نیافته است؟ پیشرفت بیمه با توسعه اقتصادی کشور مقارن است. ترمیم وضع اقتصادی یک کشورء افزایش مبادلات» ترقی سطح زندگی و توسعه سرمایه‌گذاری موجب پیشرفت بیمه در کشور می‌شود و متقابلا پیشرفت و اشاغه به ترمیم وضع معیشت افراد کشورء حفظ ثروت ملی و تشکیل پس‌اندازهای بزرگ کمک می‌کند. اما بیمه با اتوموبیل چه رابطه‌ای دارد؟ اتوموبیل در سال‌های واپسین سده نوزدهم با پیام رفاه و آسایش به زندگی انسان وارد شد ولی از همان ابتدا آشکار شد که این میهمان ناخوانده همسفری به نام «خطر» را نیز به همراه خویش آورده است؟ همسفری سمج که با تمامی تمهیدات و رعایت اصول ایمنی باز هم احتمال حضورش می‌رود. وقتی مشخص شد که نمی‌توان «خطر» را با اقدام‌های ایمتی و احتیاطی حذف کردء چاره‌ای دیگر اندیشیدند و پای بیمه را به میان آوردند. اتوموبیل از ابزارهای موردنیاز زندگی روزمرة مردم است و به همین دلیل بیمه آن در بین فعالیت‌های بیمه‌ای اهمیت بسیاری دارد. در واقع» بیمة اتوموییل همچون وبترینی است که بیمه‌گران کالاهای خود را در پشت آن به معرض نمایش می‌گذارند. عملکرد شرکت‌های بیمه در این رشته به هر شیوه‌ای که باشد سایر رشته‌های بیمه‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شاید بتوان گفت که این رشته کلید فتح بازار بیمه برای بیمه‌گران است. بدین معنا که ایشان از یک سو می‌توانند با عملکرد مناسب وسیع‌تر و نشان دادن مزیت‌های بیمهء برای حفظ تعادل مالی بیمه‌گذاران از این کلبد رای ورود به بازار بیمه در سایر رشته‌ها استفاده کنند. از دیگر سی شرکت‌های بیمه با عملکرد صحیح و به‌جا در این رشته» با فراهم آوردن آسایش خاطر دارندگان منابع مادی و سرمایه‌ای زمینه را برای توسعه اقتصادی مهیا می‌سازند.

خلاصه ماشینی:

"اگر وقایعی ناگزیر اتفاق می‌افتند آیا نباید برای زدودن یا کم کردن آثار زیان‌بار آن‌ها چاره‌اندیشی کرد؟چرا از این مهم غافلیم؟چرا باور نداریم که بیمه در هنگام وقوع حوادث می‌تواند کارساز باشد؟چرا هنوز بیمه چنان که باید مورد پذیرش عموم قرار نگرفته و در اجتماع ما جایگاه واقعی خود را نیافته است؟پیشرفت بیمه با توسعه اقتصادی کشور مقارن است. به عبارتی در سطح اطمینان 95/0 مشخص شد که عوامل داخلی(گران بودن حق بیمه، نحوه بازاریابی و کیفیت ارائه خدمات در مرحله صدور و پرداخت خسارت)بر گسترش بیمه‌های اتوموبیل تأثیر دارند و میزان تأثیر آن‌ها نیز زیاد است. افزون بر این، چون معمولا بیمه‌گران از طریق بیمه اتوموبیل بیمه‌های دیگر خود را می‌فروشند و به عبارت دیگر بیمه اتوموبیل ویترین فروش سایر بیمه‌هاست و به لحاظ برخورد مستقیم بیمه‌گر و بیمه‌گذار در این نوع از بیمه، پرداخت خسارت باید با سرعت انجام گیرد تا موجبات جذب هرچه بیشتر بیمه‌گذاران فراهم شود. به لحاظ این که در سطح کشور ما اصولا نرخ خدمات ثابت نیست(برای مثال، ممکن است در یک تعمیرگاه برای تعویض یک قطعه ماشین یک قیمت تعیین شود در حالی که تعمیرگاه دیگر برای همان کار چندین برابر اجرت بگیرد)لذا بیمه‌گران می‌توانند از طریق انعقاد قرارداد با تعمیرگاه‌های مجاز یا خصموصی برای یکسان کردن نرخ تعمیرات، یا سرمایه‌گذاری در احداث تعمیرگاه، رضایت بیمه‌گذاران را جلب کنند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.