چکیده:
هدف نهایی از مجموعه استراتژی های درازمدت و تاکتیک های و تکنیک های کوتاه مدت روابط عمومی اسلامی آن است که با احترام به حریم افراد و جایگاه و کرامت انسانی آنها فضایی همراه با آرامش، حسن تفاهم و دوستی و همکاری میان یک مجموعه انسانی در جهت نیل به اهداف متنوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایجاد نماید.
لذا در این مقاله سعی شده است ضمن تشریح نیازهای معنوی انسان و تاکید اسلام بر جایگاه والا و کرامت انسانی افراد به برخی از کارکردهای معنوی روابط عمومی اسلامی بپردازد از جمله این کارکردها نیاز انسان به سرور و شادی و نشاط به عنوان یک ضرورت فطری و پاسخگویی به نیاز انسان تنها در انبوه خلق و نیاز مبرم انسان به همدلی و هم زبانی با دیگران است که با استناد به آیات و روایات اسلامی به عنوان کارکردهای روابط عمومی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و چگونگی پاسخگویی، روابط عومی اسلامی به انسان متحیر و سرگردان در جامعه صنعتی و فراصنعتی امروز بشری به بحث گذاشته شده است.
در ادامه نویسنده در مورد کارکردی مادی روابط عمومی معتقد است در دنیای جدید تا نتوانیم نظرات مخاطبان را بدانیم و به کار ببندیم نمی توانیم به مدیریت درست اهداف دست یابیم به نظر می رسد قرن 21 قرن پرفروغی برای روابط عمومی بلکه برای دنیای بازرگانی است و استفاده از قوانین منطقی روابط عمومی می تواند باعث موفقیت شود. وقتی مساله ای در سازمان به وجود می آید روابط عمومی برای حل آن تلاش می کند و وقتی مراحل حل مساله طی شد ماموریت روابط عمومی پایان یافته است. البته باید به طور مداوم به بررسی تاکتیک ها و روش های دستیابی به انتظار مخاطبان پرداخت و آنها را همیشه به روز نگه داشت.
خلاصه ماشینی:
"الف: روابط عمومی اسلامی و انسان محوری روابط عمومی به عنوان یک شاخه تخصصی از علوم ارتباطات اجتماعی از آغاز پیدایش با رویکرد اهمیت به افکار عمومی و پای بندی به پاسخگویی در مقابل عامه داخل و خارج سازمان به منظور ایجاد محیطی شفاف، منزه و انسانی در فضای درون و برون سازمان و در مقیاس وسیع جامعه فعالیت خود را آغاز کرده است و هدف نهایی از مجموعه استراتژیهای درازمدت و تاکتیکها و تکنیکهای کوتاه مدت در پی آن است تا با احترام به حریم افراد و جایگاه و کرامت انسانی آنها فضایی همراه با آرامش، حسن تفاهم و دوستی و همکاری میان یک مجموعه در جهت نیل به اهداف متنوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایجاد نماید تا از این رهگذر انسانها به عنوان مهمترین عناصر تولیدکننده فکر و ایده و نوآوری در محیطی شاد است، به دور از سوء تفاهم، همراه با همدلی از حداکثر پتانسیل خود در جهت اهداف متنوع زندگی اجتماعی بهره جویند و حاصل این تلاش برنامهریزی شده و هماهنگ در موفقیت سازمان متبوع و در مجموع پیشبرد و ترقی فعالیتهای متنوع اجتماعی استفاده نمایند."