چکیده:
امروزه اینترنت و تجارت الکتونیکی به طور فزایندهای یکی از ابزارهای پیش برنده کسب و کارها و در نتیجه نه تنها آغازگر تغییراتی در زندگی روزمره مردمان شده بلکه در حال دگرگونی آن است.
یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که شرکتهای بیمه نگرش مثبتی در خصوص تجارت الکترونیکی دارند و اغلب آنها تجارت الکترونیکی را به صورت یک فرصت قلمداد میکنند و معتقدند که به کارگرفتن تجارت الکترونیکی تاثیرات مثبتی بر صنعت بیمه کشور خواهد داشت.کمبود متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمی پرسنل ماهر و خبره در زمینه تجارت الکترونیکی از عمده نیازمندیهای زیر ساختاری برای این شرکتها ذکر شده است(این در حالی است که بسترهای سختافزاری، شبکهای و نرمافزاری به خوبی در این شرکتهای تجهیز شدهاند).اماده نبودن سایر بخشهای پشتیبان(مانند پول الکترونیکی و شبکه مخابراتی)، فقدان و قوانین و مقررات ضروری(امضای الکترونیکی،کپی رایت و...)، فراگیر نبودن استفاده از اینترنت و دسترس محدود به آن و وجود نگرش سنتی حاکم بر فرهنگ سازمانی از جمله موانع بازدارنده پیادهسازی تجارت الکترونیکی در این شرکتها ارزیابی شده است.بخشهای بازاریابی و فروش به همراه بخش تحقیق و توسعه (RD) پتانسیلهای خوبی برای بهرهگیری از تجارت الکترونیکی دارد و از طرف دیگر بیمههای اتوموبیل باربری،عمر و اشخاص قابلیت بیشتری برای عرضه به صورت«برخط» دارند.در نهایت(با پیش فرض به کار گرفتن تجارت الکترونیکی)بیمهگران ایرانی منافع و مزایای زیر را متصور شدهاند:بهبود وجهه (image) شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن،تسهیل همکاری و انتقال دانش میان ذینفعان(سهامداران،نمایندگیها و کارگزاریها)،کاهش هزینههای سرمایهگذاری مورد نیاز برای ایجاد و گسترش شبکه نمایندگیها،کاهش هزینههای تمام شده برای عرضه محصولات/خدمات و گسترش و کسب و کار با حذف محدودیتهای جغرافیایی.
خلاصه ماشینی:
میزن اهمیت موانع عمده پیشرو در پیادهسازی تجارت الکترونیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) هر دو گروه شرکت بیمه در این خصوص نظرهای مشابهی ابراز کردهاند و تنها در چهار مورد اختلافات مشاهده شده از نظر آماری معنیدار بوده است:وجود نگرش سنتی حاکم بر فرهنگ سازمانی،انعطاف ناپذیری ساختار سازمانی(فعلی)برای پذیرش تغییرات،پیچیدگی محصولات بیمهای و جذابیت کم آنها برای مشتریان و کمبود نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده.
مزایا و منافع متصور از به کارگرفتن تجارت الکترونیکی در بیمه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و پیشنهادها با نگاهی اجمالی به وضعیت کسب و کارها در دنیا،نتیجه میشود که این صنایع با توجه به ماهیت فعالیتی خود دستخوش تغییرات عمده و در هر 5 سال حد اقل پذیرای روشهای جدید در فعالیتها بودهاند.
بر اساس یافتههای این تحقیق،کارکنان و شاغلان در صنعت بیمه کشور دیدگاه و نگرش مثبتی در مورد پیادهسازی و به کارگرفتن تجارت الکترونیکی در شرکتهای بیمه دارند و به طئر کلی اغلب آنها تجارت الکترونیکی را به صورت یک فرصت(در مقابل تهدید و یا چالش)قلمداد میمنند و تا حد زیادی به کارگرفتن تجارت الکترونیک در شرکت خود را ضروری میدانند.
همچنین بهبود وجهه شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن،تسهیل همکاری و انتقال دانش میان ذینفعان(سهامداران،نمایندگیها و کارگزاریها)،کاهش هزینههای تمام شده برای عرضه محصولات/خدمات و گسترش کسب و کار با حذف محدودیتهای جغرافیایی از جمله مهمترین مزایا و منافع به کار گرفتن تجارت الکترونیکی در شرکتهای بیمه است.