چکیده:
با اینکه تحدی قرآن کریم با معاندان خویش، از جمله مطالب مسلّم در مبحث اعجاز « تحدی » با اینکه
این کتاب الهی است، مشاهده میشود که برخی نویسندگان بر خلاف این دیدگاه س یر
کرده و باور کرده اند که اساسا قرآن تحدی نفرموده است، بلکه استدلال آورده و بینه و
برهان ارائه کرده است. در این نوشتار با رویکرد تحلیل ی - انتقاد ی، به نق د و بررس ی
که « تحدی در محک عقل و نقل و نقد سیر نزول ی آی ات موسوم به آن » دلایل مقالة
منکر وقوع تحدی دربارة قرآن مجی د است، پرداخته شده و بر ا ی ن حقیقت تاکی د
می شود که قرآن کریم - به عنوان معجزة جاوید الهی - با منکر ان اله ی و فوق بشر ی
کرده است؛ چنانکه رسم متعارف و رای ج « تحدی » بودن خود مبارزهطلبی و اصطلاحا
میان اعراب عصر نزول در شعر و شاعری نیز همین بوده است.
Although Qur'an's advance of challenge (tahaddi) with its opponents is one of the definite discussions of the miracle of the Holy Qur'an، some authors have pretended the opposite and have said the Holy Qur'an has no advance of challenge; it has rather presented some reasoning، proof and demonstration. I will investigate and criticize the reasons presented in the article "Tahaddi in the criterion of reason and narration and criticism of the decreasing course of its verses"، which has denied the occurrence of Qur'an's advance of challenge، and will emphasize on the fact that the Holy Qur'an – as a Divine and eternal miracle – has called the ones who deny its Divinity and being super-human to challenge or terminologically، has called for tahaddi which has been the common custom of the Arabs in poetry at the time of Qur'an's descent.
خلاصه ماشینی:
در اين نوشتار با رويکرد تحليلـي - انتقـادي، بـه نقـد و بررسـي دلايل مقالۀ «تحدي در محک عقل و نقل و نقد سير نزولـي آيـات موسـوم بـه آن » کـه منکر وقوع تحدي دربارٔە قـرآن مجيـد اسـت ، پرداختـه شـده و بـر ايـن حقيقـت تأکيـد ميشود که قرآن کريم - به عنوان معجزٔە جاويد الهي - با منکـران الهـي و فـوق بشـري بودن خود مبارزه طلبي و اصطلاحًا «تحدي» کرده است ؛ چنان که رسم متعـارف و رايـج ميان اعراب عصر نزول در شعر و شاعري نيز همين بوده است .
٣. اختلاف در آيات موسوم به «تحدي » از اشکال هاي مطرح شده در مقالۀ مورد بررسي درباره «آيات تحدي» اين است که بـر چـه اساسي اين آيات پنج گانه را آيات تحدي شمرده اند؟ آيا با وجود آن همه اختلاف در آنهـا، ميتوان همه را در يـک مجموعـه آورد؟ تفـاوت هـايي از قبيـل مکـيبـودن چهـار آيـه و مدنيبودن يکي از آنها (سورٔە بقره )؛ در سورٔە هود واژٔە «مفَترَيـات » پـس از «عَشـر سُـوَر» آمده که در موارد ديگري نيامده است ؛ در چهار مورد، پيش از آيۀ تحدي به انکـار منکـران تصريح شده ، ولي در اولين مورد - يعنـي سـورٔەِ اسـراء - چنـين اشـاره اي وجـود نـدارد؛ تصريح يا عدم تصريح به اينکه همانندسازي ممکـن نيسـت ؛ چنـان کـه در مـورد نخسـت تصريح شده که «لايأتونَ بمثله »؛ تفاوت در شمول افراد مورد تحدي (جن يا انـس يـا هـر ٩١ / دو)؛ ريشۀ «ِاتيان » در همۀ آيات به چشم ميخورد؛ ولـي بـه يـک شـکل و صـيغۀ خـاص نيست (امر يا خبر)؛ اختلاف در متعلَق يا وجهِ تحدي؛ مرز تحدي مشخص نيسـت ، ماننـد قرآن يا يک سوره يا ده سوره .