چکیده:
هدف پژوهش حاضر نقش تعلل ورزی، خود تنظیمگری و باورهای فرا شناختی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر مشکینشهر در سال تحصیلی 92-91 تشکیل میدهند. آزمودنیهای پژوهش شامل 120 نفر از دانشآموزان دختر شهر مشکینشهر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین مدارس این شهر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تعلل ورزی دانشآموزان (PASS)، مقیاس خود تنظیمگری، مقیاس باورهای فراشناختی و مقیاس فرسودگی تحصیلی استفاده شد. یافتهها به روش آماری ضریب همبستگی، رگرسیون چندمتغیری و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که ارتباط مثبت و معنیداری بین باورهای فراشناختی، تعلل ورزی با فرسودگی تحصیلی وجود دارد (001/0>P). همچنین بین خودتنظیمی با فرسودگی ارتباط منفی و معنیداری وجود دارد (001/0>P). نتایج تحلیل مسیر نشان دادند که تعلل ورزی و باورهای فراشناختی به واسطه خود تنظیمگری بر فرسودگی تحصیلی تأثیر میگذارند. دانشآموزانی که با خود تنظیمگری بیشتر از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده میکردند. تعلل ورزی پایینتری داشتند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها بیشتر بود.
خلاصه ماشینی:
برای جمع آوری دادهها از مقیاس تعلل ورزی دانش آموزان (PASS)، مقیاس خود تنظیم گری، مقیاس باورهای فراشناختی و مقیاس فرسودگی تحصیلی استفاده شد.
نتایج ضریب همبستگی نشان داد که ارتباط مثبت و معنی داری بین باورهای فراشناختی، تعلل ورزی با فرسودگی تحصیلی وجود دارد (٠٠٠١>P).
با توجه به این یافته ها و نیز نقش تعلل ورزی، خود تنظیم گری و باورهای فـرا شـناختی در پـیش بینـی فرسـودگی تحصیلی دانش آموزان می توان گفت که شیوع فرسودگی تحصیلی در میان فراگیران لزوم توجه مسئولان، برنامه ریزان و دست اندرکاران نظام آموزشی را جهت به کارگیری راهبردهایی برای کاهش تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی یـا اصلاح آنها و افزایش باورهای خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی را ضروری می نماید.
لذا این پژوهش بر آن است نقش تعلل ورزی، خود تنظیم گری و باورهای فرا شناختی در پیش بینـی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه را تعیین نماید.
در این پژوهش تعلل ورزی، خودتنظیم گـری و باورهای فراشناختی به عنوان متغیرهای پیش بین و فرسودگی تحصیلی به عنوان متغیر ملاک مطالعه محسوب می - شود.
Glenda , Rakes & Karee , Dunn (دلاور، ١٣٨٠)، اما در این تحقیق به خاطر افزایش اعتبار بیرونی ١٢٠ نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد.
همبستگی پیرسون بین تعلل ورزی، باورهای فراشناختی با خود تنظیم گری و فرسودگی تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر نقش تعلل ورزی، خود تنظیم گری و باورهای فرا شناختی در پیش بینی فرسـودگی تحصـیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه بود.
The role of self-regulated strategies and goal orientation in predicting achievement of elementary school children, International Electronic Journal of Elementary Education, 2 (1), 65-81.
Self- regulated learning and academic achivment: An overiew educational psychology, 25 (1), 3- 17.