چکیده:
پژوهش حاضر باهدف نقش متغیرهای آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع علّی - مقایسهای و به لحاظ رویکرد از نوع کلّی است. بر اساس متغیر های شیوهی گزینش (آموزش و پژوهش محور) و کارشناسی مورد پژوهش (مرتبط و غیر مرتبط) دو گروهی و براساس دورههای تحصیلی (روزانه، شبانه و نیمهحضوری) و ترم تحصیلی (اول، دوم و سوم) سه گروهی است. جمعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دورههای روزانه، شبانه و نیمهحضوری رشتههای روانشناسی و مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی بودند که در سال تحصیلی 90-89 به تحصیل اشتغال داشتند. برای توصیف از شاخص های توصیفی، میانگین، انحراف معیار و خط استاندارد برآورد مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد t میانگین و برای استنباط آماری با توجه به فرضیههای تحقیق از آزمون نقش متغیرهای آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی استفاده شد. نتایج نشان داد اگر چه بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دوره روزانه، شبانه و نیمهحضوری تفاوت معنیدار به دست نیامده است، امّا میانگین عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد روزانه در مقایسه با دانشجویان شبانه و نیمهحضوری بالاتر و عملکرد تحصیلی نیمهحضوری بالاتر از شبانه بود.
خلاصه ماشینی:
بر اساس متغیر های شیوهی گزینش (آموزش و پژوهش محور) و کارشناسی مورد پژوهش (مرتبط و غیـر مـرتبط ) دو گروهـی و براساس دورههای تحصیلی (روزانه ، شبانه و نیمه حضوری) و تـرم تحصـیلی (اول، دوم و سـوم) سـه گروهی است .
جمعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دورههـای روزانـه ، شـبانه و نیمه حضوری رشته های روانشناسی و مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی بودند که در سال تحصیلی ٩٠- ٨٩ به تحصیل اشتغال داشتند.
تحقیقاتی متغیرهایی همچون عملکـرد تحصـیلی (در تـاج، ١٣٨٣؛ زارع شـاهآبـادی ؛ ١٣٨٧) در بـین دانشجویان با سهمیه های متفاوت، انگیزش پیشرفت بین دانشجویان دانشگاههای دولتی، آزاد و غیرانتفاعی (طـاهری و مقامی، ١٣٨٤)، عملکرد تحصیلی بـین دانشـجویان مشـروطی و غیـر مشـروطی (کهرازیـی و همکـاران، ١٣٨٣)، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان روزانه و شبانه (حسن نتـاج، ١٣٨٧) و سـلامت روان بـین دانشجویان دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، جامع کاربردی و دانشگاه خلیج فارس (پاکیزه، ١٣٨٧) انجام گرفته است ؛ اما در مورد مقایسه متغیرهای تحصیلی بین دانشجویان کارشناسی ارشد دورههای روزانـه ، شـبانه و نیمـه حضـوری پژوهشی گزارش نشده است .
جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دورههای روزانه ، شبانه و نیمه حضوری رشته های روانشناسی و مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی بودند که در سـال تحصـیلی ٩٠-٨٩ به تحصیل اشتغال داشتند.
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش نقش متغیر های آموزشی شامل ؛ گزینش دانشجویان بـه شـیوه آمـوزش محـور و پـژوهش محـور، گزینش دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های روانشناسی و علوم تربیتی با کارشناسی مرتبط و غیر مرتبط ، گـزینش دانشجویان برای دورههای تحصیلی روزانه ، شبانه و نیمه حضوری و ترم های تحصیلی اول، دوم و سوم بر عملکـرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های عدم رفتاری دانشکده روانشناسی مهم ترین دانشگاه علامه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفت .