چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خلاقیت هیجانی با بهداشت روانی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 250 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مراغه بود که به صورت نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001)، خلاقیت هیجانی آوریل و بهداشت روانی25-SCLپاسخ دادند.برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی خودسرزنش گری، نشخوارگری، فاجعه نمایی و سرزنشگری با بهداشت روانی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد و بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی کم اهمیت شماری، پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت، تنظیم شناختی هیجانی و خلاقیت هیجانی با بهداشت روانی دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نمونه پژوهش شامل ٢٥٠ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مراغه بود که به صورت نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند و به ابزارهای پـژوهش کـه عبـارت بودنـد از پرسشـنامه ی تنظـیم شـناختی هیجـانی گارنفسکی و همکاران (٢٠٠١)، خلاقیت هیجانی آوریل و بهداشت روانی٢٥-SCLپاسخ دادند.
Zuskova هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه ی بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خلاقیـت هیجـانی بـا بهداشـت روانی دانشجویان بود.
فرضیه اصلی: - بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خلاقیت هیجانی با بهداشت روانی دانشجویان رابطه وجود دارد.
روش روش پژوهش با توجه به هدفها و ماهیت فرضیه های پژوهش ، توصیفی از نوع همبستگی انتخاب شد، زیرا در این پژوهش هدف بررسی رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خلاقیت هیجانی با بهداشت دانشجویان روانی بود.
فرضیه اول تحقیق حاکی از این بود که «بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با بهداشت روانی دانشجویان رابطه وجود دارد».
نتیجه این فرضیه با تحقیقات عبدی و همکاران (١٣٨٩) که در تحقیقی بر روی دانشجویان نشان داد بین سبک های تنظیم هیجانی با سلامت عمومی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه دوم تحقیق حاکی از این بود که «بین خلاقیت هیجانی با بهداشت روانی دانشجویان رابطه وجود دارد».
نتیجه این فرضیه پژوهش با تحقیقات انتظاری (١٣٩٢) که نشان داد بین هـوش هیجـانی و مؤلفـه هـایش بـا سلامت دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
در این پژوهش مشخص شد که خلاقیت هیجانی با بهداشت روانی دانشجویان رابطه مثبت معناداری دارد.