چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خودپندارهی دانشآموزان دارای افت تحصیلی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر مقطع متوسطهی شهرستان نمین در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از میان آنان، 30 دانشآموز با افت تحصیلی به صورت تصادفی خوشهای انتخابشده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه مهارتهای زندگی آموزش داده شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی خودپندارهی کالیفرنیا استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در مرحلهی پسآزمون از لحاظ خودپنداره تفاوت معناداری وجود دارد و نمرات خودپندارهی دانشآموزان گروه آزمایش بالاتر از گروه کنترل بود؛ بنابراین، میتوان گفت که آموزش مهارتهای زندگی موجب افزایش خودپندارهی در دانشآموزان گروه آزمایش شده است و میتوان از آموزش مهارتهای زندگی برای افزایش خودپنداره دانشآموزان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کواریانس نشان داد کـه بین گروه آزمایش و کنترل در مرحله ی پس آزمون از لحاظ خودپنداره تفاوت معناداری وجود دارد و نمرات خودپندارهی دانـش آمـوزان گروه آزمایش بالاتر از گروه کنترل بود؛ بنابراین ، میتـوان گفـت کـه آمـوزش مهـارتهـای زنـدگی موجـب افـزایش خودپنـدارهی در دانش آموزان گروه آزمایش شده است و میتوان از آموزش مهارتهای زندگی برای افزایش خودپنداره دانش آموزان استفاده کرد.
Preckel, Niepel, Schneider & Brunner ٦.
همچنین در پژوهشی که توسط وطن خواه، دریاباری، قدمی و نادریفر (٢٠١٣) در زمینه ی بررسی اثربخشـی آمـوزش مهـارتهـای ارتبـاطی روی خودپنداره، عزتنفس و جراتورزی در دانش آموزان دختر صورت گرفت ، نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و آموزش مهارتهای ارتباطی در افزایش خودپنداره، عزتنفس و جراتورزی در دانش آموزان دریافت کنندهی این آموزشها موثر بوده است .
Marsh, Trautwein, Lüdtke, Köller & Baumert ٨.
Taylor, Davis-Kean, & Malanchuk ١٠.
Green, liem, Martin, Colmar, Marsh & mclnerney ١١.
بنابراین ، فرضیه ی پژوهش مبنی بر تأثیر مهارتهای زندگی بر خودپنـداره دانش آموزان و تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ میزان خودپنداره در پس آزمون مورد تأیید قرار می گیرد.
در این راستا، هدف پژوهش حاضر عبارت بود از بررسی تأثیر آموزش مهـارتهـای زندگی بر خودپنداره دانش آموزان دارای افت تحصیلی.
نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی موجب افزایش خودپنداره دانش آموزان در گروه آزمایش شده است .