چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای تأثیر تصویر ذهنی (برند) دانشگاه بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان دانشگاه است. طرح کلی این پژوهش کمی از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان (پسر- دختر) دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای علامه طباطبایی و دانشگاه لرستان به تعداد 1200 که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، که از این تعداد 400 نفر به شیوه تصادفی طبقهای با تخصیصی مناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش 2 پرسشنامه محقق ساخته تصویر ذهنی از دانشگاه و خودپنداره تحصیلی هستند که به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه تصویر ذهنی (برند) از دانشگاه 79/0 و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه خودپنداره 78 /0 میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی اسپیرمن، t دو گروه مستقل، کلولموگرف، اسمیرنف و فریدمن استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که نوع نگاه به تصویر ذهنی (برند) از دانشگاه و خودپنداره تحصیلی در بین دانشجویان دو دانشگاه علامه طباطبایی و لرستان یکسان نیست. همچنین بین نمرات تصویر ذهنی از دانشگاه با نمرات محیط عام، محیط دانشگاهی و محیط غیردانشگاهی با خودپنداره تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دیده میشود.
خلاصه ماشینی:
١. Duarte & etl موری(١٩٧١) اولین تحقیق را در زمینه تصویر ذهنی از دانشگاه انجام داد و به بررسی تأثیر تصـویر ذهنـی بـر روی تصمیم گیری دانشجویان پرداخت .
برای این منظور بین نمرات تصـویر ذهنی(برند) از دانشگاه و نمرات محیط عام خودپنداره تحصیلی ضریب همبستگی محاسبه گردیـد کـه نتـایج ایـن محاسبات از طریق خروجی نرم افزار SPSS در جدول ملاحظه میشود.
همچنین با توجه به نتایج جدول سطح معنیداری (٠/٠٠٠ = Sig) از سطح آلفای ٠/٠١ کمتر است ، پس با ٩٩ درصد اطمینان میتوان گفت میان تصویر ذهنی(برند) از دانشگاه توسط دانشجویان و محیط عام خودپنداره تحصـیلی دانشـجویان رابطه مثبت و معناداری دیده میشود.
نتایج نشان مـیدهـد کـه بـین نمـرات تصویر ذهنی(برند) از دانشگاه و نمرات محیط دانشگاهی خودپنداره تحصیلی ضریب رابطه مثبت و معناداری دیده میشود.
همچنین با توجه به نتایج جدول سطح معنیداری (٠/٠٠٠ = Sig) از سطح آلفای ٠/٠١ کمتر است ، پس با ٩٩ درصد اطمینان میتوان گفت میان تصویر ذهنی(برند) از دانشگاه توسط دانشجویان و محیط دانشگاهی خودپنـداره تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری دیده میشود.
برای این منظور بین نمرات تصـویر ذهنی(برند) از دانشگاه و نمرات محیط غیر دانشگاهی خودپنداره تحصیلی ضریب همبسـتگی محاسـبه گردیـد کـه نتایج این محاسبات از طریق خروجی نرم افزار SPSS در جدول ملاحظه میشود.
نتایج نشان میدهد که بین نمرات تصویر ذهنی(برند) از دانشگاه و نمرات محیط غیر دانشگاهی خودپنداره تحصیلی ضریب رابطه مثبت و معنـاداری دیده میشود.
در فرضیه چهارم رابطه بین تصویر ذهنی(برند) از دانشگاه و محیط دانشـگاهی خودپنداره تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است .