چکیده:
هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه مسند مهارگری و خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان رشته علوم تجربی سال آخر دبیرستان های دخترانه و پسرانه دولتی بود که در سال تحصیلی 93-92 در تهران مشغول تحصیل بودند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. با توجه به طرح پژوهش 200 نفر انتخاب و به مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989)، مقیاس درونی بودن، افراد قدرتمند و شانس (لوینسون، 1981)، و پرسشنامه خودکارآمدی تعمیم یافته (جاج و همکاران، 1998) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند دو متغیر مسند مهارگری و خودکارآمدی توانایی تبیین 13 درصد از واریانس انگیزش درونی، 7 درصد از واریانس انگیزش بیرونی و 9 درصد از واریانس بیانگیزشی را دارند. در پایان، یافته ها بر مبنای اهمیت انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد بحث قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
با توجه به طرح پژوهش ٢٠٠ نفر انتخاب و به مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، ١٩٨٩)، مقیاس درونی بودن، افراد قدرتمنـد و شـانس (لوینسـون، ١٩٨١)، و پرسشنامه خودکارآمدی تعمیم یافته (جاج و همکاران، ١٩٩٨) پاسخ دادند.
self- confidence حساس خواه ٢١ و جاهدی ٢٢ (٢٠١٥) رابطه بین جهت گیری مسندمهارگری و پیشرفت تحصیلی دانشـجویان ایرانـی در رشته زبان انگلیسی را بررسی کردند و به این امر پرداختند که آیا مسـندمهارگری مـی توانـد پـیش بینـی کننـده پیشرفت تحصیلی باشد یا خیر.
افزون بر آن، از آنجا که در مطالعـات گذشـته رابطـه متغیرهـای خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی به صورت جداگانه مورد بررسی قـرار گرفتـه و رابطـه مسـندمهارگریبا انگیـزش تحصیلی نیز به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است ، در این پژوهش کوشش شده است تابا بررسی تمامی متغیرها، سهم هر یک از متغیر در پیش بینی انگیزش تحصیلی تعیین شود.
نظـر به عدم توانایی روابط همبستگی در تبیین دقیق روابط بین متغیرها، و تعیین نقش هریک از متغیرهای مسند مهارگری و خودکارآمدی در پیش بینی ابعاد انگیزش تحصیلی به طور مجزا از رگرسیونهمزمان استفاده شده است .
)بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش تعیین نقش مسندمهارگری و خودکارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی بود.
نتایج این پژوهش این نکته را نیز آشکار کردند که مسندمهارگری می تواند انگیزش تحصیلی را پیش بینی کنـد.
Locus of Control, Self-Efficacy, and Task Value as Predictors of Learning Outcome in an Online University Context.
Journal of Sport & Exercise Psychology, 28,193–204.