چکیده:
تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش واسطه ای اعتماد و کارآمدی جمعی بر رابطه بین رهبری تحول آفرین و عملکرد تیمی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر روش، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان است که بر اساس فرمول کوکران 176 نفر و از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و در قالب 10 تیم کاری به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های تحقیق از پرسشنامه های سبک رهبری تحول آفرین باس و آوالیو، پرسشنامه عملکرد تیمی مایکل وست، پرسشنامه اعتماد سازمانی زارعی و همکاران و پرسشنامه خودکارآمدی فردی و جمعی چن و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که خودکارآمدی جمعی بر رابطه ی بین رهبری تحول آفرین و عملکرد تیمی نقش تعدیلی دارد در صورتی که برای اعتماد سازمانی چنین نقشی مشاهده نگردید.
خلاصه ماشینی:
برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه های سبک رهبری تحولآفرین باس و آوالیو، پرسشنامه عملکرد تیمی مایکل وست ، پرسشنامه اعتماد سازمانی زارعی و همکاران و پرسشنامه خودکارآمدی فردی و جمعی چن و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده گردید.
تحقیقاتی که در چند دهه اخیر در زمینه مدیریت تحولآفرین ؛ باورهای کارآمدی و باورهای جمعی معلم ؛ عملکرد تیمی مجریان و تصمیم گیران حوزههای تربیتی و آموزشی؛ اعتماد به سازمان و مدیران این سازمان؛ در سازمانهای مجری تعلـیم و تربیـت انجامگرفته بسیار محدود است و محقق از بستر این تحقیق در تلاش است با بهرهگیری از نتایج تحقیق موصوف در جهت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت گام برداشته و پیشنهادات کاربردی مدیریتی ارائه نماید و به ایـن سـؤال پاسـخ دهد که آیا رهبری تحولآفرین از طریق اعتماد سازمانی و کارآمدی جمعـی بـر عملکـرد تیمـی کارکنـان اداره کـل آموزش و پرورش استان هرمزگان تأثیر دارد یا خیر؟ رهبری تحولآفرین اشاره به آن نوع رهبری دارد که در آن رهبران کاریزما دارند و ترغیب ذهنی، انگیزش الهامبخش و ملاحظه فردی را برای پیروان فراهم می کند.
٦) خودکارآمدی جمعی و اعتماد سازمانی بر رابطه ی بین رهبری تحول آفرین و عملکرد تیمی کارکنـان اداره کـل آموزش و پرورش استان هرمزگان نقش تعدیلی دارند.
برای بررسی نقش تعدیل گری خودکارآمدی جمعی و اعتماد سازمانی بر تأثیر رهبری تحول آفرین بر عملکرد تیمی، از روش معادلات ساختاری استفاده شده است .
J. (1995), Affect- & cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations, Academy of Management Journal, 38(1),24-59.