چکیده:
دانش آموزان هر ملتی از سرمایه های فرهنگی و معنوی آن محسوب می شود. شناخت آسیب های این قشر در بالندگی و سلامت آنان موثر خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی در زمینه رفتاری- اجتماعی دانش آموزان متوسطه تهران انجام شده است. این تحقیق بر اساس ضرورت شناخت و مقایسه ی انواع آسیب ها (6 ملاک) بر روی 275 نفر دانش آموز پسر و دختر از مدارس متوسطه شهر تهران با روش تصادفی خوشه ای و با تقسیم مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز با پرسش نامه ی 116 سوالی محقق ساخته به اجرا درآمد. نتایج به دست آمده در این پژوهش بیان گر این موضوع است که اولا آسیب های رفتاری- اجتماعی در سطح وسیعی از دانش آموزان متوسطه پسر (29) و دختر (5/19) درصد وجود دارد. بین آسیب هایی مثل فرار و روابط نامشروع، اعتیاد و فرار، خودکشی، پرخاشگری و خشونت، اعتیاد و غیره رابطه ی معناداری وجود دارد. به تعبیر دیگر بین انواع آسیب ها نوعی رابطه وجود دارد که به طریق سیستمی در آسیب ها و اختلالات دیگر هم موثر بوده و فراوانی آن مشهود می باشد. میزان آسیب ها در پسران به طور معناداری بیشتر از دختران بوده است. در این پژوهش جهت پاسخ دهی به طرح 6 فرضیه و 4 سوال پرداخته شده است. نتایج به دست آمده ضمن شناسایی آسیب ها و اختلالات یاری رسانی به قشر دانش آموز و خانواده آنان برای تحول و بالندگی را پیام می دهد و برای مسئولان ذی ربط تعیین کننده و راه گشا است.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی در زمینه رفتاری- اجتماعی دانش آموزان متوسطه تهران انجام شده است .
این تحقیق بر اساس ضرورت شناخت و مقایسه ی انواع آسیب ها (٦ ملاک) بر روی ٢٧٥ نفر دانش آموز پسر و دختر از مدارس متوسطه شهر تهران با روش تصادفی خوشه ای و با تقسیم مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز با پرسش نامه ی ١١٦ سؤالی محقق ساخته به اجرا درآمد.
یافته ها فرضیه اول- بین دانش آموزان پسر و دختر از لحاظ آسیب های رفتاری- اجتمـاعی تفـاوت معنـاداری وجـود دارد؟ یافته های پژوهش حاضر با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون نتایج ذیل که بر اساس جداولی آمده اسـت که مورد تحلیل و بررسی و نتیجه گیری قرار گرفت .
فرضیه دوم- بین دانش آموزان قوی، متوسط و ضعیف از لحاظ تحصیلی در آسیب های رفتاری- اجتمـاعی تفـاوت معناداری وجود دارد؟ برای آزمون این فرضیه از روش آماری تحلیل و واریانس یک طرفه استفاده شد که در جدول شمارهی ٣ میانگین و انحراف استاندارد آسیب های مذکور به تفکیک گروههای تحصیلی آمده است .
) فرضیه ی ٣- بین آسیب فرار از خانه و روابط با جنس مخالف در بین دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟ برای آزمون این فرضیه از روش همبستگی پیرسون استفاده شد، میزان همبستگی برابر با ٠٠١٦=r مـیباشـد کـه از نظر آماری در سطح ٠/٠١ معنادار است (٠٠١>p).