چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روابط ساختاری بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی، الگوهای اسنادی، راهبرد های مقابله ای، هیجان های پیشرفت و اهمال کاری تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان انجام شد.
روش: در مطالعه همبستگی حاضر، 397 دانشجو ) 172 پسر و 225 دختر( که با استفاده از روش نمون هگیری چندمرحله ای انتخاب شدند به مقیاس اهما لکاری تحصیل ی )سولومون و راثبلوم، 1984 (، پرسشنامه راهبردها یهای مقابله ای )فولکمن و لازاروس، 1986 (، پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی )زاژاکووا، لینچ و اسپنشادی، 2005 (، پرسشنامه سبک های اسنادی )پیترسون، سیمل، بیی ر، آبرامسون، متالسکی و سلیگمن، 1982 ( و پرسشنامه هیجانات پیشرفت )پکران، گوئتز، تیتز و پری، 2005 (، پاسخ دادند. در این مطالعه به منظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که رابطه بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی با راهبردهای مقابله انطباقی و هیجانات پیشرفت مثبت، مثبت و معنادار و رابطه بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی با راهبردهای مقابله غیرانطباقی و اهمال کاری تحصیلی منفی و معنادار بود. همچنین، نتایج نشان داد که رابطه راهبردهای مقابله انطباقی با هیجانات پیشرفت مثبت، مثبت و معنادار و رابطه بین هیجانات پیشرفت مثبت با اهمال کاری تحصیلی منفی و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که رابطه بین راهبردهای مقابله غیرانطباقی با هیجانات پیشرفت منفی، مثبت و معنادار و رابطه بین هیجانات پیشرفت منفی با اهمال کاری تحصیلی نیز مثبت و معنادار بود. همچنین، نتایج نشان داد که رابطه بین سبک های اسنادی برای موقعیت های مثبت با اهمال کاری تحصیلی منفی و رابطه بین سبک های اسنادی برای موقعیت های منفی با اهمال کاری تحصیلی منفی و معنادار بود. در نهایت، نتایج نشان داد که 50 تا 68 درصد از واریانس نمرات اهما لکاری تحصیلی از طریق منابع اطلاعاتی مختلف در الگوهای مفروض تبیین شد. نتیج هگیری: در مجموع نتایج مطالعه حاضر همسو با مجموعه تلاش های مفهومی در قلمرو مطالعاتی انگیزش پیشرفت معاصر، نشان داد که در پی شبینی اهمال کاری تحصیلی از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اسنادهای علی، راهبردهای مقابل های و هیجانات پیشرفت از نقش بسیار مهمی برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
در این بخش ، به منظور تبیین الگوی پراکندگی نمرات اهمال کاری تحصیلی در دانش جویان دختر و پسر از طریق متغیرهای باورهای خودکارآمدی تحصیلی ، راهبردهای مقابلۀ انطباقی و غیرانطباقی ، ســبک های اسنادی برای موقعیت های مثبت و منفی و هیجانات پیشرفت مثبت و منفی از روش مدل یابی معادلات ســاختاری اســتفاده شد.
بر این اساس ، در الگوی اول ، با هدف تمرکز بر نقش منابع اطلاعاتی واسطه ای در رابطۀ بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی ، سبک های اسنادی برای موقعیت های مثبت ، راهبردهای مقابلۀ انطباقی و هیجانات پیشــرفت مثبت انتخاب شــدند.
به بیان دیگر، در این بخش ، نقش میانجیگر منابع اطلاعاتی سبک های اسنادی برای موقعیت های مثبت ، راهبردهای مقابلۀ انطباقی و هیجانات پیشــرفت منفی ، در رابطۀ بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی آزمون شــد (شــکل ٢-٤).
به بیان دیگر، در این بخش ، نقش میانجی گر منابع اطلاعاتی ســبک های اســنادی برای موقعیت های مثبت ، راهبردهای مقابلۀ غیرانطباقی و هیجانات پیشرفت منفی ، در رابطۀ بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی آزمون شــد (شــکل ٥).
به بیان دیگر، در این بخش ، نقش میانجی گر منابع اطلاعاتی ســبک های اســنادی برای موقعیت های منفی ، راهبردهای مقابلۀ غیرانطباقی و هیجانات پیشرفت مثبت ، در رابطۀ بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی آزمون شد (شکل ٧).
Academic Motivation in Self-Effcacy,Task Value, Achievement Goal Orientations, and Attributional Beliefs.