چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی دیدگاه دانشجویان درباره نقش عوامل اجتماعی در تعلیم و تربیت انجام شده است.
روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی استهمهی شرکت کنندگان در این پژوهش دانشجویان دورهی کارشناسی
دانشگاه یزد در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۰-۹۱ بودند. بدین منظور ۴۰۵ نفراز دانشجویان دانشگاه یزد به روش
نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارتحقیق پرسشنامهای نگرش سنج با ۶۳ ماده بود. دادهها با استفاده از
آزمونهای همبستگی پیرسون» من ویتنی وکروسکال والیس تحلیل شدند. نتایج نشان داد تمام عوامل اجتماعی مورد
بررسی, شامل فرهنگ, خانواده, گروههای دوستی» ورزش و سرگرمی و ارتباطات و اطلاعات, به ترتیب ذکر شده بیشترین
تاثیر را برتعلیم و تربیت دارند و روابط معناداری بین جنسیت و اعتقاد به نقش عامل فرهنگ, وضعیت تاهل و شغل پدر
و اعتقاد به نقش عامل خانواده, نوع سکونت با اعتقاد به نقش عامل گروه دوستی در تعلیم و تربیت مشاهده گردید. لذا
در نظر گرفتن نقش این عوامل در برتامهریزیهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد تمام عوامل اجتماعی مورد بررسی، شامل فرهنگ ، خانواده ، گروه های دوستی، ورزش و سرگرمی و ارتباطات و اطلاعات ، به ترتیب ذکر شده بیشترین تأثیر را برتعلیم و تربیت دارند و روابط معناداری بین جنسیت و اعتقاد به نقش عامل فرهنگ ، وضعیت تاهل و شغل پدر و اعتقاد به نقش عامل خانواده ، نوع ســکونت با اعتقاد به نقش عامل گروه دوســتی در تعلیم و تربیت مشاهده گردید.
یافته ها هدف این تحقیق اطلاع از دیدگاه دانشجویان درباره نقش هر یک از عوامل پنجگانۀ اجتماعی در تعلیم و تربیت دردوره دانشــگاه و بررسی رابطه متغیرهای هفت گانه هویتی(سن ، جنس ، وضعیت تاهل ، شغل پدر، شغل مادر، وضعیت سکونت و گروه تحصیلی) با هریک از این عوامل بوده اســت .
) جدول شــماره (٣و٤) توزیع پراکندگی دیدگاه دانشــجویان درباره نقش عوامل پنج گانه اجتماعی درتعلیم وتربیت رابه تفکیک ســطوح هریک از متغیرهای جمعیت شناختی(جنس ، وضعیت تاهل ،شغل پدر، شغل مادر، وضعیت سکونت و گروه تحصیلی)ورابطه همبستگی بین آنهارا نشان میدهد.
درباره رابطۀ وضعیت تاهل با دیدگاه دانشــجویان به نقش هر یک از عوامل پنجگانه در تعلیم و تربیت ، نتایج آزمون کروســکال والیس نشان داددانشــجویان فقط دروضعیت های مختلف تاهل ،دیدگاه متفاوت معناداری نســبت به نقش عامل خانواده درتعلیم وتربیت داشــته اند و مابقــی عوامل اجتماعی با متغیر مذکور رابطه ای نشــان نداده اســت .
جدول ٣: مقایسه دیدگاه دانشجویان درباره نقش عوامل پنج گانه اجتماعی(خانواده ،ورزش ،گروه دوستی )در تعلیم وتربیت به تفکیک سطوح متغیرهای جمعیت شناختی و آزمون تفاوت بین دیدگاه ها عامل نمره خانواده نمره ورزش نمره گروه دوستی اجتماعی متغیر (به تصویر صفحه مراجعه شود.