چکیده:
هدف پژوهش حاضر رابطه خود اثربخشی و جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی و هوش معنوی در دانشجویان
دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است. حجم نمونه مورد مطالعه ۳۸۰ نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای
انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه خود اثربخشی, پرسشنامه جهت گیری مذهبی, پرسشنامه
هوش فرهنگی و پرسشنامه هوش معنوی» پرسشنامه استفاده گردید. این تحقیق از نوع همبستگی بود و برای تحلیل
آماری دادهها از ضریب همبستگی ساده (پیرسون) و تحلیل کانونی استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای این پژوهش
نشان داد که بین خود اثربخشی با هوش فرهنگی در سطح (0>۰/۰۵) در دانشجویان رابطه معنی دار وجود دارد
(0>۰/۰۰۰۱ و 1۰/۵۶) بین خود اثربخشی با هوش معنوی در سطح (0>۰/۰۵) در دانشجویان رابطه معنی دار وجود
دارد (0>۰/۰۰۰۱ و بین جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی در سطح (0>۰/۰۵)در دانشجویان رابطه
وجود دارد. (0>۰/۰۰۰۱ و 16-۰/۴۲). بین جهت گیری مذهبی با هوش معنوی در سطح (0>۰/۰۵)در دانشجویان
رابطه وجود دارد (0>۰/۰۰۰۱ و بین خود اثربخشی و جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی و هوش معنوی
در دانشجویان رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
خدایاری فرد (١٣٨٣) نتایج پژوهش بیانگر آن اســت که بین نگرش مذهبی و رابطه پدر - فرزندی با سازگاری اجتماعی و هوش معنوی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
نگرش مذهبی دانش آموزان پسر فرزند جانباز نسبت به دانش آموزان پسر افراد عادی قوی تر بود، اما بین دانش آموزان دختر تفاوت معناداری مشاهده نشد ابزری، اعتمادیان و خانی (١٣٨٩) یافته های تحقیق نشان داد بین هوش فرهنگی و مؤلفه های آن (اســتراتژی، دانش ، انگیزش و رفتار) با خوداثربخشی گروهی رابطه معناداری وجود دارد.
بنابراین با توجه به ارتباط ظریف و شــایان توجهی که بین متغیرهای پژوهش مشــاهده میشــود، پژوهش حاضر به رابطه خود اثربخشــی و جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی و هوش معنوی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز میپردازد.
جدول (٥): بین خود اثربخشی و جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی و هوش معنوی در دانشجویان رابطه وجود دارد.
نتیجه گیری فرضیه اول : بین خود اثربخشی با هوش فرهنگی در دانشجویان رابطه وجود دارد.
فرضیه سوم : بین جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی در دانشجویان رابطه وجود دارد.
فرضیه سوم : بین جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی در دانشجویان رابطه وجود دارد.
با توجه به جدول ٤ بین جهت گیری مذهبی با هوش فرهنگی رابطه وجود دارد.
فرضیه چهارم : بین جهت گیری مذهبی با هوش معنوی در دانشجویان رابطه وجود دارد.
فرضیه چهارم : بین جهت گیری مذهبی با هوش معنوی در دانشجویان رابطه وجود دارد.
با توجه به جدول ٥ بین جهت گیری مذهبی با هوش معنوی در دانشــجویان رابطه وجود دارد (٠٠٠٠١<p و ٠٤٠=R).