چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی رویکردهای مطالعه دانشجویان از طریق صفات شخصیت با واسطهگری اهداف پیشرفت
بود. نمونه پژوهش نیز شامل ۳۸۴ نفر از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب
شدند. ابزار: پرسشنامه 1-5۳0-2۳ (بیگز, کمبر و لیونگ, ۲۰۰۱ پرسشنامه ۸60 (الیوت و مک گرگورء ۲۰۰۱) و
سیاهه 871 (جان, دوناهو و کنتل, ۱۹۹۱). روش تحلیل دادهها تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار ۸/05 بود. یافتهها:
نتایج نشان داد که صفات شخصیت علاوه بر اثرات مستقیم بر رویکردهای مطالعه (عمقی و سطحی) دارای اثرات
غیرمستقیم بر رویکردهای مطالعه با واسطهگری اهداف پیشرفت میباشند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان در
دانشگاهها افرادی را که صفات شخصیتی بخصوصی دارند شناسایی کرده و به سمت اهداف و رویکرد مناسب برای مطالعه
و یادگیری (اهداف مهارتی و رویکرد عمقی) هدایت کرده تا میزان موفقیت تحصیلی آنان را افزایش داد.
خلاصه ماشینی:
صفات شخصیت و اهداف پیشرفت همچنین درباره پیوند بین صفات شــخصیتی و اهداف پیشرفت نیز چان و تسلاک ٢ (٢٠٠٠) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که بین وظیفه شناسی و گشودگی نسبت به تجربه با اهداف مهارتی -گرایشــی ، و بین روان رنجوری و اهداف عملکردی - اجتنابی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Chan, & Tesluk (١٣٨٨) نیز در بررســی رابطه بین پنج عامل بزرگ شــخصیت با اهداف پیشرفت یافتند که گشودگی نسبت به تجربه ، وظیفه شناسی و توافق پذیری در مدل پنج عامل بزرگ شخصیت با اهداف مهارتی -گرایشی در ارتباط است ، روان رنجورخویی با اهداف مهارتی - اجتنابی رابطه ای مثبت دارد.
Gijbels, Van de Watering, Dochy, & Van den Bossche پرسشنامه اهداف پیشرفت (AGQ)١: نســخه اولیه این پرسشــنامه توسط الیوت و چرچ (١٩٩٧) ســاخته شد، که شامل ١٨ ماده بــا ٣ زیر مقیاس عملکردی -گرایشــی ، عملکردی - اجتنابی ، و مهارتــی بود.
P>) نشان می دهد که واســطه گری اهداف مهارتی - گرایشی باعث کاهش اثر مستقیم گشودگی نسبت به تجربه بر رویکرد عمقی مطالعه شده اســت .
این یافته نقش واسطه ای سهمی (partial mediation) اهداف مهارتی -گرایشــی را در ارتباط بین گشودگی نسبت به تجربه و رویکرد عمقی مطالعه را نشان می دهد.
Chamorro-Premuzic, & Furnham به واسطه رابطه ای که با انگیزش دارد یکی از پیش بینهای مثبت عملکرد محسوب می گردد، به ویژه زمانیکــه تعیین کننده های درونی انگیزش (از خصوصیــات رویکرد عمقی و اهداف مهارتی - گرایشی ) مورد توجه قرار می گیرند.
a hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation, Journal of Educational Psychology.