چکیده:
پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی و جامعه پژوهش» کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی
و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی هستند. با توجه به حجم جامعه آماری (۱۶۰۷ نفر)» گروه نمونه به تعداد ۳۱۰
نفر بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاست. ابزار پژوهش» پرسشنامه عادات و نگرش خواندن
است. به منظور انجام تحلیلهای آماری از آزمون مان- ویتنی و آزمون کروسکال والیس استفاده شدهاست. یافتههای
پژوهش نشان داد که بیشترین مواد خواندنی در بین دانشجویان» کتب درسی و کمترین آن مجله عامهپسند است.
همچنین بیشترین مقدار زمانی که دانشجویان صرف خواندن میکنند متعلق به کتب درسی (۳۱ تا ۶۰ دقیقه در روز)
است. اینترنت بیشترین مجرای دسترسی به مواد خواندنی برای دانشجویان و فروشگاههای کتابفروشی کمترین بوده
است. همچنین بیشترین مکانی که دانشجویان در آن میخوانند, خانه و کمترین, فضای باز بوده است. بر اساس یافتههای
پژوهش, ترغیب و تشویق از سوی دیگران, بیشترین سهم را در شکلدهی نگرش به خواندن در آزمودنیها دارد و سایر
عوامل به ترتیب عبارتند از: لذت و سرگرمی در خواندن» نگرانی و سختی و دشواری در خواندن» و چگونگی رویایی با
تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به یافتههای پژوهش,» به نظر میرسد هدف دانشجویان از خواندن» کسب لذت و
سرگرمی نیست و بیشتر برای کسب دانش, به صورت هدفمند تمایل به خواندن کتب درسی دارند.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاریخی فرهنگ انسان در همه زمان ها گویای این حقیقت اســت که بین کتابخانه و اجتماع پیوندی استوار وجود دارد بنابراین کتابداران باید بتوانند مواد خواندنی را در شــکل های مختلف آن در زندگی اجتماعی انســان جدید به عنوان یک وسیله ارتباطی ، اطلاع رســانی و تعلیماتی مطرح کنند تا از این رهگذر در شکل دهی عادات و نگرش های خواندن اثرگذار باشند (صمدی ، ١٣٨٠).
Adult Survey of Reading Attitude پرسش پنجم پژوهش پاسخ داده شده که درباره نگرش های آزمودنی ها به مواد خواندنی است .
)پرسش چهارم : دانشجویان کارشناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در چه «مکان هایی » می خوانند؟ در این پرســش منظور از مکان های خواندن فضاهای روبسته و روبازی است که آزمودنی ها بیشتر در آنها می خوانده اند.
)پرســش پنجم : دانشجویان کارشناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی چه «نگرش هایی » نسبت به خواندن دارند؟ همان طور که در فصل ســوم ذکر شــد بخــش دوم این پژوهش به بررســی نگرش های آزمودنی ها نســبت به خواندن می پردازد.
) نتیجه گیری در این قســمت ابتدا به بیان نتایج حاصل از شناخت عادات و نگرش های خواندن دانشجویان کارشناســی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشــگاه علامه طباطبایی و مقایسه آن با یافته های پژوهش های پیشــین پرداخته می شود، در ادامه نتایج مربوط به بررسی معناداری اختلاف بین نگرش دانشــجویان نســبت به خواندن بر حسب جنسیت و همچنین بر حسب رشته های تحصیلی تبیین شده است و در نهایت پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی آمده است .