چکیده:
هدف این پژوهش, مطالعه تطبیقی تجارب داخلی و بین الملی در خصوص برنامه درسی رشته تکنولوژی آموزشی با
تاکید بر آموزش ویژه و همچنین ارائه راهکارهای عملی برای طراحی برنامه درسی این رشته در ایران میباشد. این
پژوهش یک پیمایش تطبیقی است که مطابق با الگوی بردی انجام گرفته است. بر اساس این الگو ابتدا اطلاعات مورد
نیاز درباره دورههای کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی و آموزش ویژه از منابع معتبر گردآوری» تفسیر و طبقهبندی
شده و در نهایت شباهتها و تفاوتها مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه مورد مطالعه, دانشگاههای ایالت متحده
امریکا است که از این میان ته دانشگاه شامل دانشگاه وایدنره جرج میسون» جان هاپکینزه سیتون هال, آزوسا پاسیفیک.
لویسویل» وست چسترء و بولینگ گرین به دلیل ارائه دوره مشخص در زمینه تکنولوژی آموزشی و آموزش ویژه انتخاب
شد. نتایج پژوهش نشان داد با اینکه دانشگاههای مورد بررسی عناوین متفاوتی را برای رشته تکنولوژی آموزشی و آموزش
ویژه برگزیده اند ولی واحدهای درسی مختلف ارثه شده توسط آنها را میتوان در چند عنوان خلاصه کرد این واحدها
عبارتند از: ۱- روشهای تحقیق در تکنولوژی آموزشی و آموزش ویژه ۲- سنجش و ارزشیابی برنامههای آموزش ویژه
و فناوریهای کمکی ۳- طراحی و تکنولوژی آموزشی ۴- یادگیری الکترونیکی ۵-تکنولوژی کمکی ۶- مبانی آموزش
برای افراد با نیازهای ویژه ۷- سمینار یا مباحث جدید در تکنولوژی و آموزش ویژه و ۸- مدیریت فناوری آموزشی و
کمکی در آموزش ویژه. بنابراین توصیه میشود تا در طراحی برنامه درسی رشته تکنولوژی آموزشی و آموزش ویژه به این واحدها توجه ویژه شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد با اینکه دانشگاه های مورد بررسی عناوین متفاوتی را برای رشته تکنولوژی آموزشی و آموزش ویژه برگزیده اند ولی واحدهای درســی مختلف ارئه شــده توسط آنها را می توان در چند عنوان خلاصه کرد این واحدها عبارتند از: ١- روش های تحقیق در تکنولوژی آموزشــی و آموزش ویژه ٢- ســنجش و ارزشیابی برنامه های آموزش ویژه و فناوری هــای کمکی ٣- طراحی و تکنولوژی آموزشــی ٤- یادگیری الکترونیکی ٥-تکنولوژی کمکی ٦- مبانی آموزش برای افراد با نیازهای ویژه ٧- ســمینار یا مباحث جدید در تکنولوژی و آموزش ویژه و ٨- مدیریت فناوری آموزشــی و کمکی در آموزش ویژه .
Special education برای نمونه در کل ســرفصل های رشــته های مورد تصویب وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در خصوص نیازهای آموزش ویژه که شــامل کودکان اســتثنایی عقــب مانده ذهنی (مقطع کاردانی تربیت معلم )، آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی ( مقطع کارشناسی )، رشد و پرورش کودکان پیش دبســتانی با گرایش کودکان با نیازهای ویژه (مقطع کارشناســی )، روانشناســی کودکان اســتثنایی (مقطع کارشناسی )، کودکان اســتثنایی عقب مانده ذهنی (مقطع کارشناسی ارشد) و روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (مقطع دکتری )، تنها دو درس تحت عنوان مقدمات تکنولوژی آموزشی (٢ و یا ٣ واحد) و تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشــی (١ویا ٢ واحد) صرفا در دوره کارشناســی به تکنولوژی آموزشی اختصاص داده شــده است .
George Mason University(2014), Assistive/Special Education Technology Concentration, www.
edu Widener University (2014) Special Education: Assistive Technologies, www.