چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین انگیزش تحصیلی و تفکر انتقادی دانش آموزان و مقایسه آن در مدارس
هوشمند و عادی بود. روش تحقیق, علی مقایسه ای (پس رویدادی) بوده که جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان
پسر کلاس هشتم در سال تحصیلی ۱۳۹۳ تشکیل دادند. با استفاده از نمونهگیری خوشهای مرحلهای و بر اساس فرمول
کوکران تعداد ۱۵۶ نفر (۱۱۳ نفر از مدارس عادی و۴۳ نفر از مدارس هوشمند) انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای
مورد نیاز از پرسشنامههای استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر و مهارتهای تفکر انتقادی واتسون و گلیزر استفاده شد که
پنج خرده مقیاس عمده اس تنباط شناسایی مفروضات, استنتاج, تعبیر و تفسیر وارزشیابی استدلالهای منطقی را می
سنجد. برای بدست آوردن روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و صوری استفاده شد. ضریب پایایی نیز از طریق آلغفای
کرونباخ به ترتیب۰/۹۴ و ۰/۷۹ برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی
همجچون کالم وگروف-اسمیرونوف, ضریب همبستگی پیرسون.؛ آزمون 1 برای گروههای مستقل استفاده شد. نتایج نشان
داد که بین تفکر انتقادی و مولفههای آن با انگیزش تحصیلی رابطه وجود نداردء همچنین یافتهها نشان داد که میانگین
انگیزش تحصیلی و تفکر انتقادی دانش آموزان مدارس هوشمند بیشتر از مدارس عادی می باشد.
خلاصه ماشینی:
آیا بین تفکر انتقادی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان کلاس هشتم در مدارس هوشمند و عادی رابطه وجود دارد؟ ٢.
بنابراین داده ها از توزیع نرمال برخوردارند سوال اول : آیا بین تفکر انتقادی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان کلاس هشتم در مدارس هوشمند و عادی رابطه وجود دارد؟ جدول ٣- نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین تفکر انتقادی و مولفه های آن با انگیزش تحصیلی انگیزش تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود.
) جدول ٦ : نتایج آزمون t مستقل ، مقایسه مولفه های تفکر انتقادی دانش آموزان مدارس عادی و هوشمند منبع آماره فراوانی میانگین ااسنتحانردااف رددرجه آزادی آماره ρ t (به تصویر صفحه مراجعه شود.
)همچنین نتایج حاصل از جدول فوق نشان می دهد که ، t محاسبه شده در سطح (٠٥/P٠>) بین میانگین تفکر انتقادی دانش آموزان مدارس عادی و هوشــمند تفاوت معناداری نشــان می دهد.
بر اســاس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، و سطح معناداری به دســت آمده ، یافته ها نشان دادند که رابطه معناداری بین میزان تفکر انتقادی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان کلاس هشــتم مدارس عادی و هوشمند وجود ندارد.
Shirrell نشــان داد که تفاوت معناداری بین میانگین انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس عادی و هوشــمند وجود داشــت .
The results obtained demonstrated that there is no relationship between academic motivation and critical thinking skills.
Also results showed that academic motivation and critical thinking of smart school students was higher than those of the regular school students.
Keywords: academic motivation, critical thinking, Smart Schools, Regular schools * Faculty of Literature and Human Sciences, Bu-Ali Sina University.