چکیده:
هدف از این مطالعه تدوین وظایف و تکالیف شغلی متخصصان برنامة درسی است. این هدف در قالب دو سؤال پژوهشیمورد بررسی قرار گرفته است: وظایف اصلی متخصصان برنامة درسی کدامند؟، تکالیف و زیر تکالیف متخصصان برنامةدرسی کدامند؟ روش پژوهش از نوع کیفی مشارکتی و ابزار مورد استفاده دیکوم بوده است. در کارگاه دیکوم مقدماتیتعداد 7 نفر و در کارگاه تکمیلی 8 نفر از افراد صاح بنظر در حوزه برنامة درسی مشارکت داشت هاند. تحلیل داده ها باروش تحلیل محتوای موضوعی انجام شده است. فرایند اجرایی کار در قالب کارگاه یک و نیم روزه دیکوم طراحی و اجراشده است. نتایج پژوهش نشان داد متخصصان برنامة درسی برای عمل به نقش حرفه ای خود 11 تکلیف اصلی شامل«مدیریت تیم برنامه ریزی درسی، نقد و تحلیل برنامه های درسی، سیاستگذاری و تدوین راهبردها، نظریه پردازی، نظارتبر طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامة درسی، آموزش و ترویج برنامة درسی، پژوهش، همساز کردن عناصر برنامه با هم وبرنامة درسی با نظام آموزشی، مشارکت در بازنگری برنامه های درسی، ارزشیابی و اعتبارسنجی و خدمات مشاوره ای »را بر عهده دارند. این یازده وظیفه دارای 68 تکلیف اصلی و حدود 173 زیر تکلیف هستند که به نوعی چارچوب کارمتخصص برنامة درسی آموزش عالی را نشان م یدهند.
خلاصه ماشینی:
مدیران نظام های آموزشــی همواره در مقابل این پرسش قرار دارند که متخصصان برنامۀ درسی چه کمکی می توانند بــه روند اجرای برنامه های بنمایند؟ گلاثورن و همکاران (٢٠٠٦) می گویند متخصص برنامۀ درســی فردی اســت که نقش مدیریت و یا نظارت بر برنامه ریزی درسی دارد و یا فردی است که یک تیم دانشگاهی را با هدف های معطوف به برنامۀ درسی سازماندهی می کند و مسئولیت موفقیت برنامه تا حدودی متوجه اوست (ص ٢٠١).
J (2013), Curriculum Policy Guidelines: Context, Structure and Functions, In: Curriculum, Syllabus Design and Equity: A Primer and Model, edited by Allan Luke, Annette Woods, Katie Weir, Published by Routledge.
Strange Bedfellows?: Critical Curriculum Theory and the Analysis of Concepts in Education.
The Curriculum Consultant Role of the School Library Media Specialist.
Fostering school-based curriculum development in the context of their educational initiatives in Singapore.
Planning and Changing: an Educational Leadership and Policy Journal, 37, 1&2, pp.
In: Encyclopedia of Curriculum Studies, Kridel, Craig (Ed), SAGE Publications, Inc. Handler, Beth (2010).
Understanding and Shaping Curriculum: What We Teach and Why. Published by SAGE.
Curriculum & Instruction, 8(1), 31-48.
In: Handbook of Research on Curriculum: A Project of the American Educational Research Association, edited by Philip W.
In: Encyclopedia of Curriculum Studies, Edited by Craig, Kridel, Published by SAGE.
Pearson Education: published by Allyn & Bacon; 7 edition.
Developing the Concept of "Curriculum Emphases" in Science Education.
Journal of Curriculum Studies, Volume 3, Issue 2.
Journal of Curriculum Studies, Volume 3, Issue 2.