چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه کیفیت برنامه درسی ارائه شده در دانشگاههای دولتی ایران از دیدگاه اعضای هیات
علمی پرداخته است. این تحقیق از نوع توصیفی کاربردی و در زمرةپژوهشزمینهیابی میباشد. جامعه مورد مطالعه اعضاء
هیات علمی دانشگاههای صنعتی امیرکبیر شهید بهشتی» سهند تبریز صنعتی همدان» صنعتی شاهرود و کردستان
به تعداد ۱۶۰۵ نفر بودند که بر اساس روش طبقه ای نسبی تموتهای برابر با ۸۶۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. جامعة
دانشگاههای دولتی ایران براساس دو عامل تقسیم بندی دانشگاهها در ۳ گروه ( برخوردار - نیمه برخوردار - غیر
برخوردار ) و نیز تقسیم یندی صنعتی و غیر صنعتی دانشگاههاء انتخاب گردیدند. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات به
کمک نرمافزار 8258 , و پارامترهای آمار توصیفی و استنباطی این نتیجه حاصل شد که دانشگاههای برخوردار
در پژوهش از نظر ارزیابی اساتید خود دارای برنامه درسی با کیفیت بالاتری نسبت به دانشگاههای نیمه برخوردار و
غیربرخوردار دارا هستند؛ اما در ارزیابی اساتید گرایش به میانگین مشهود است که در تحلیل این امر نیز خلاء یک
سیستم ارزیابی مکانیزه و معیاری منسجم جهت ارزیابی بی طرفانه و دقیق درقالب یک استاندارد ملی مورد قبول همگان
و یا ایجاد واحد خبرگان در هر دانشگاه جهت ارزیابی کیفیت در همه ابعاد دانشگاهی بخصوص بعد برتامه درسی احساس
میشود.
خلاصه ماشینی:
پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات به کمک نرم افزار SPSS ,Excel و پارامترهای آمار توصیفی و اســتنباطی این نتیجه حاصل شد که دانشگاه های برخوردار در پژوهش از نظر ارزیابی اســاتید خود دارای برنامه درســی با کیفیت بالاتری نســبت به دانشگاه های نیمه برخوردار و غیربرخوردار دارا هســتند؛ اما در ارزیابی اســاتید گرایش به میانگین مشهود اســت که در تحلیل این امر نیز خلاء یک سیستم ارزیابی مکانیزه و معیاری منسجم جهت ارزیابی بی طرفانه و دقیق درقالب یک استاندارد ملی مورد قبول همگان و یا ایجاد واحد خبرگان در هر دانشگاه جهت ارزیابی کیفیت در همه ابعاد دانشگاهی بخصوص بعد برنامه درسی احساس می شود.
) نمودار ١: سطح کیفیت برنامه درسی ٤ دانشگاه دولتی کشور در ٥ طیف تأیید شده از نظر اعضای هیات علمی با توجه به نمودار بالا و فرضیه مذکور، در تحلیل وضعیت کیفی برنامه های درسی دانشگاه های مورد مطالعه ، باید گفت ، تفاوت آشــکاری در سطوح کیفیت و رتبه بندی دانشگاه ها در ارائه برنامه درســی مشهود اســت ، که البته این تفاوت با توجه به خط رگرسیونی که در دو حالت متوســط و خوب ترسیم شده است ، نشــانگر کیفی تر ارزیابی کردن برنامه درسی در سطح متوسط و خوب در دو دانشگاه امیر کبیر و شهید بهشتی به نسبت دو دانشگاه نیمه برخوردار یعنی ســهند تبریز و همدان می باشــد.