چکیده:
هدف این تحقیق بررسی الگوی ساختاری پیشینه تحصیلی, خودکارآمدی» اهداف عملکردی و
پیشرفتتحصیلی دانشجویان از طریق روش تحلیل مسیر بود. به همین منظورء نمونه آماری به تعداد
۰ نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به
پرسشنامة خودکارآمدی شرر و همکاران (۱۹۸۲) و اهداف عملکردی میدگلی و همکاران (۱۹۹۶)
پاسخ دادند. همچنین» برای اندازهگیری پیشرفتتحصیلی دانشجویان» از معدل نمرات پایانی
نیمسالهای قبلی و تیمسال کنونی آنها استفاده شد. نتایج نشان دادند که مدل با دادههای این پژوهش
از برازش کاملی برخوردار است. پیشینة تحصیلی» هم بهطور مستقیم و هم غیرمستقیم» از طریقی
واسطهگری متغیرهای خودکارآمدی و اهداف عملکردی بر پیشرفتتحصیلی بعدی تااثیر معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی مدل علی روابط بین پیشینۀ تحصیلی، خودکارآمدی ، اهداف عملکردی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ابوالقاسم یعقوبی *١ بهروز قلایی** چکیده هدف این تحقیق بررسـی الگـوی سـاختاری پیشـینۀ تحصـیلی، خودکارآمـدی، اهـداف عملکـردی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان از طریق روش تحلیل مسیر بود.
پیشینۀ تحصیلی دانشجویان هم به طور مستقیم و هـم به صـورت غیرمسـتقیم از طریـق میانجیگری متغیرهای خودکارآمدی، اهداف عملکـرد بـر پیشرفت تحصـیلی آنهـا رابطـه دارد و این با یافته هـای معینـی (١٣٧٢)، هرمـزی (١٣٨٧)، پـور صـیاد (١٣٧٥)، راونـدی (١٣٨٦)، لسلی ١(١٩٩٠)، هیرچ ١(٢٠٠٥)، گرین و همکاران ٢(٢٠٠٤) هماهنگ است .
نتایج تحقیق مدل برازش شده نشان داد که رابطۀ غیرمستقیم و معناداری بین پیشـینۀ تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشـجویان از طریـق واسـطه گیـری متغیـر خودکارآمـدی وجود دارد و این یافته با یافته های پاجارس و میلر (١٩٩٦) و شعبانی (١٣٨٥) مطابقـت و هماهنگی دارد.
همچنین ، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصـیلی هـم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق واسطه گری متغیر اهداف عملکـردی رابطـه وجود دارد.
در مورد نتایج متفاوتی که از رابطۀ بـین اهـداف عملکـردی و پیشرفت تحصـیلی در تحقیق های مختلف به دست آمده اسـت ، بـا توجـه بـه این کـه تحقیقـات فـوق در مـورد گروههای سنی متفاوت صورت گرفته و نوع ارزیابی از عملکرد افراد در سنین مختلـف متفاوت است ، لذا تفاوتهای مشاهدهشـده در نتـایج مربـوط بـه اهـداف عملکـردی و 1.