چکیده:
هدف اصلی این پژوهش» شناسایی نیازهای پژوهشی و اولویتبندی آنها در اداره کل آموزشوپرورش
خراسان رضوی است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش میدانی استفاده شد. جامعه آماری
ناظر بر کلیه گروههای ذینشع و گروههای ذیصلاح آموزشوپرورش استان» اسناد توسعه
آموزشوپرورش نظیر سند ملی و استانی آموزشوپرورش و پژوهشهای انجامشده در واحد کارشناسی
تحقیقات میباشد. شناسایی نیازهای پژوهشی و اولویت یابی آنها از طریق مصاحبه گروهی به شیوه
بحثهای گروهی متمرکزء نظرخواهی از صاحبنظران تعلیم و تربیت و تحلیل محتوای اسناد توسعه
آموزشوپرورش صورت گرفت. بنابر نتایج بهدستآمده» ۳۹۶ نیاز پژوهشی شناسایی شدند. مهمترین
نیازهای پژوهشی از طریق حصول توافق افراد شرکتکننده در جلسات گروههای بحث متمرکزء
ارزشیابی پژوهشهای انجامشده» بررسی و داوری اعضای کمیسیون پژوهشی آموزشوپرورش استان و
نیز مطابقت با فهرست نیازهای شناساییشده» اولویتبندی شدند که درنهایت ۱۸۵ اولویت پژوهشی
استخراج شدند.
خلاصه ماشینی:
در ایـن راسـتا، اسـتان خراسـان (سـازمان مدیریت و برنامه ریزی استان،١٣٨٠)، زنجـان (١٣٨٣)، قـم (١٣٨١)، آذربایجـان شـرقی (١٣٧٧، ١٣٧٩، ١٣٨٠)، قـزوین (١٣٨١) و کردسـتان (١٣٨٤) را مـی تـوان از پیشـگامان اجرای این طرح قلمداد کرد که طی فرایندی تقریبا مشابه و با فراخوان عمومی بـه کلیـه دستگاههای اجرایی، نیازهای تحقیقاتی استان را شناسایی و سپس با تشـکیل گروههـای تخصصی و کمیته مرکزی اولویت های برتر را اعلام نمودند.
) مروری اجمالی بر سوابق مطالعـات انجامگرفتـه دربـاره نیازسـنجی و اولویت بنـدی نیازهای پژوهشی حاکی از آن است که به رغم اهمیتی که این موضوع در تقویت روابـط بین مجریان و پژوهشگران و نیز کاربست یافته هـای حاصـل از آن دارد، پـژوهش هـا و مطالعات صورت گرفته به شیوه نظاممند در این زمینه بسیار ناکافی و عمـدتا بـه سـطح ملی و حوزههای علوم پزشکی محدود می شود.
نیازهـای پژوهشـی اداره کـل آمـوزشوپرورش خراسـان رضـوی از دیـدگاه گروههای موردمطالعه کداماند؟ با نظر به نتایج به دست آمده، مهم ترین نیازهای پژوهشـی آمـوزشوپرورش اسـتان از سه منظر گروههای ذینفع ، صـاحب نظران تعلـیم و تربیتـی و اسـناد توسـعه شناسـایی و احصاء شدند که به شرح زیر عبارتاند از: الف ) نیازهای پژوهشی از دیدگاه گروههای ذینفع آموزشوپرورش استان: نتایج حاصل از جلسات گروههای بحث متمرکز با کلیه گروههـای ذینفـع ازجملـه معـاون حـوزه مربوطـه ، روسـای گروههـا، کارشـناس مسـئولان، کارشناسـان، مـدیران آموزشگاه و معلمان در ٧حوزه اصلی آموزشوپرورش ابتـدایی، متوسـطه ، پرورشـی و تربیت بدنی ، هماهنگی، پشتیبانی، پژوهش و برنامه ریزی منابع انسانی و آموزشوپرورش کودکان استثنایی حاکی از شناسایی و احصاء ١٤٧ نیاز پژوهشی است .