چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای اثربخشی مدیران مدارس متوسطه دولتی شهر تهران
میباشد. روش این پژوهش بر اساس هدف» کاربردی و از منظر نحوه گردآوری دادههاء توصیفی از نوع
پیمایشی است. جامعه آماری» مدیران زن و مرد مدارس متوسطه دولتی شهر تهران میباشد و نمونه آماری
آن بر اساس جدول مورگان و گریج ۱۳۵ نفر از مناطق آموزشوپرورش شهر تهران بهصورت خوشهای
چندمرحلهای انتخاب شد که تعداد ۱۷۰ پرسشنامه توزیع و ۱۳۰ پرسشنامه جمعآوری گردید و نرخ
بازگشت پرسشنامهها حدود 7۷۹ به دست آمد؛ نتایج پژوهش نشانگر آن است که: ویژگیهای شخصیتی
بهطور معناداری با اثربخشی مدیران رابطه دارد و روابط انسانی» شوق تغبیر و واقعبینی به ترتیب بیش از
سایر ویژگیهای شخصیتی با اثربخشی مدیران مرتبط است. ویژگیهای رهبری بهطور معناداری با
اثربخشی مدیران رابطه دارد و برنامهریزی آموزشی» تمرکز بر یادگیری و بهرهگیری از مشارکت والدین»
دانش آموزان و کارگزاران آموزشی بیش از سایر ویژگیهای رهبری با اثربخشی مدیران در ارتباط است.
بین دیدگاههای کارشناسان و صاحبنظران آموزشوپرورش و مدیران مدارس متوسطه در مورد
ویژگیهای شخصیتی و رهبری با اثربخشی مدیران تفاوت معناداری وجود دارد و مدیران مدارس بیش از
صاحبنظران معتقدند این ویژگیها با اثربخشی مدیران رابطه دارند.
خلاصه ماشینی:
به علاوه ویژگی های مختلفی را می توان برای مـدیران اثـربخش نـام برد؛ داشتن قدرت سخنوری و مجاب سازی (ناش ١)، داشتن اعتمادبـه نفس و جسـارت (دونت ، گیزه لی و باربی)، احترام به زیردستان و داشتن مهارتهای شناختی (کـارمن و نون واریان)، شکوفا کردن استعداد زیردستان از طریق تشویق کردن و سرزنش نکـردن، انجام کار به صورت سازماندهی ، طرح ریزی و نیل بـه هـدف، احتـرام بـه زیردسـتان و بالادستان، داشتن اعتمادبه نفس ، تفویض اختیار به دیگران، تعلیم مهارتهای شخصی بـه دیگران، انتقال صحیح اطلاعات به دیگران (باربی٢، ١٩٧٢)، تمایل بـه مـدیریت کـردن، توانایی برقراری ارتباط با درک متقابل ، درستی و صداقت (منتظرالظهور، نقل از کـونتز و اودانل ، ١٣٧٣)، استقلال فکر، اتکای به نفس ، قضاوت درست ، ابتکار، جامعیـت فکـری، پیش بینی احتمالات، نظم ، انصاف، قاطعیت ، رعایت اصول اخلاقـی (میرکمـالی، نقـل از مک موری، ١٣٨٤)، خودآگاهی و همدلی، ارتباط و روابط بـین فـردی، تصـمیم گیری و حل مسئله ، تفکر خلاق و تفکر انتقادی، مقابله با هیجانات و استرس (سازمان بهداشـت جهانی، ١٩٩٤)، رهبری اقتضایی (هانس من ٣، ٢٠٠٧)، اولویـت برنامـه ریزی آموزشـی، تجهیز منابع برای تحقق اهـداف مدرسـه ، بهرهگیـری از حمایـت و مشـارکت معلمـان، انتظارات بالا، توجه به پیشرفت دانش آموز و تأثیر معلـم در نیـل بـه اهـداف آموزشـی، مدیریت زمان، ارزیابی عملکرد از کلاس و بازخورد، ایجـاد انگیـزش در مدرسـه بـرای رسیدن به اهداف آموزشی (اسـمیت ، انـدروز٤، ١٩٨٩)، سعه صـدر در برابـر تجـارب و وجدان کاری (لولین و ویلسون ٥، ٢٠٠٣)، دانش و معلومات حرفه ای ، مهارت رفتـاری و فکری، ویژگی های شخصـیتی، نگـرش و بیـنش ، اعتبـار حرفـه ای و اعتبـار عمـومی از مؤلفه های شایسـتگی مـدیران مـی باشـند (غفاریـان، ١٣٧٩)؛ رهبـری حرفـه ای ، داشـتن انتظارات بالا، ایجاد محیط مناسب یادگیری، وجود اهداف و چشم انداز مشترک، تقویت مثبت ، کنترل پیشرفت ، ایجاد ارتباط بین والدین و مدرسه ، تمرکز بر یاددهی و یـادگیری 1.