چکیده:
پژوهش حاضر به نقش فناوری اطلاعات در بهبود فرآیند تدریس از دیدگاه معلمان دوره متوسطه
شهرستان ماسال در سال تحصیلی ۱۳۸۸-۱۳۹۰ پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کل معلمان
دوره متوسطه شهرستان ماسال است که ۱۸۸ نفر میباشند که به هر ۱۸۸ نفر پرسشنامه ارائه شد از این
تعداد ۱۹۶ نفر به پرسشنامه جواب دادند و ۲۶ نفر به دلیلهای مختلف حاضر به پاسخگویی نشدند این
پژوهش پیمایشی- توصیفی است؛ در اجرای آن از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته که دارای ۲۱
سوال بسته پاسخ است و برای اندازهگیری نگرش معلمان با استفاده از مقیاس لیکرت درجهبندیشده
است. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی از روش آلفای کروتباخ استفادهشده. از آمار
توصیفی شامل فراوانی» میانگین» انحراف استاندارد و واریانس بهمنظور استخراج و طبقهبندی دادهها در
قالب جدولهای توزیع فراوانی از نرمافزار اکسل استفادهشده. آمار استنباطی نظیر آزمون تی تک
متغیری برای تحلیل استنباطی دادهها با نرمافزار اس. پی اس.اس بهکاررفته. در تحلیل و پاسخ به سوّال
پژوهشی که: آیا از دیدگاه معلمانء فناوری اطلاعات در بهبود فرآیند تدریس تاثیر دارد؟ نتایج تحلیل
آزمونتی تک متغیری نشان داد که تی محاسبهشده برای همه سژالهای پژوهش بزرگتر است از تی
جدول است؛ بنابراین میتوان گفت فناوری اطلاعات در بهبود فرآیند تدریس معلمان نقش دارد.
خلاصه ماشینی:
در تحلیل و پاسخ به سـؤال پژوهشی که : آیا از دیدگاه معلمان، فناوری اطلاعات در بهبود فرآیند تدریس تأثیر دارد؟ نتـایج تحلیـل آزمونتی تک متغیری نشان داد که تی محاسبه شده برای همه سؤالهای پژوهش بزرگتـر اسـت از تـی جدول است ؛ بنابراین می توان گفت فناوری اطلاعات در بهبود فرآیند تدریس معلمان نقش دارد.
نتایج تحقیقات نشان می دهد که در صورت هماهنگی فنـاوری هـا با دیگر عناصر تدریس نظیر هدفها، محتوا و روشها مـی توانـد در پیشـرفت فراگیـران تأثیر زیادی داشته باشد و در این پژوهش محقق به دنبال پاسخ به این مسئله می باشد که آیا در محیط های یاددهی ـ یادگیری فناوری های اطلاعاتی می تواند بـه کمـک روشـهای تدریس بر پیشرفت یادگیری فراگیران موثر باشد؟ به عبارتی مجـری طـرح مـی خواهـد نگرشها و باورهای معلمین دوره دبیرستان در منطقـه ماسـال را دربـاره بهبـود فراینـد یادگیری با استفاده از فناوری اطلاعات مورد بررسـی قـرار دهـد.
حکیمی (١٣٨٣) در پژوهشی با عنوان بررسی عوامل موثر بر عدم اسـتفاده دبیـران از فناوری های اطلاعاتی به نتایج زیر دست یافته اسـت : از مطالعـات و بررسـی هـا چنـین استفاده می شود که دبیران به منظور تدریس با استفاده از فناوری اطلاعـات آمـاده نشـده اند.
درمجموع و ازجمع بندی آنچه در این پـژوهش و سـایر پژوهش هـای انجـام شـده حاصل شده این است کهفناوری اطلاعات و استفاده از تکنولوژی هـای جدیـد دربهبـود فرآیند روش تدریس معلمان تاثیر دارد.