چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مشکلات نظام آموزش از راه دور در فرایند تعلیم و تربیت
موسسات و مراکز آموزشعالی از دیدگاه اساتید و دانشجویان بود. روش تحقیق پژوهش حاضر با
توجه به موضوع آن توصیفی- پیمایشی از نوع مقطعی بود. برای وصول به هدف از بین جامعه آماری
پژوهش حاضر که شامل کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاههای پیام نور استان اردبیل در سال تحصیلی
۱۳۸۷-۸۸ بودند.ء با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ۶۰۰ دانشجو و ۵۰ استاد از
انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآو ری اطلاعات موردنیاز از اساتید حیات علمی و دانشجویان»
از دو پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان در همه سوالات
پژوهشی (تعاملات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات» خودآموزی» برنامهریزی درسی» ارزشیایی و
مشکلات برونسازمانی)» مشکلات را بیشتر از حد متوسط خودارزیابی نمودهاند و اعضای هیشتعلمی
نیز در این زمینهها بهغیراز مسائل برونسازمانی مشکلات را بیشتر از حد متوسط ارزیابی کردهاند. برای
توسعه و تکمیل سیستم آموزش از راه دور زمینههای لازم ارائهشده در زیر را باید تامین نمود: ۱- برای
توسعه سیستم آموزش از راه دور باید برنامههای دولتی کامل ایجاد گردد. ۲- برای فعالیت سیستم
آموزش از راه دور باید کادر متخصص به وجود آید. ۳- در سیستم آموزش از راه دور لازم است
قانونی و نظارتی» اطلاعات تحلیلی و خدمات بازاریابی توسعه یابد. شم در سیستم آموزش از راه دور
اطلاعات و زیرساختهای ارتباطی باید تکمیل گردد. ۵- برای توسعه سیستم آموزش از راه دور
روشهای تدریس» روشهای علمی و سایر روشها باید تکمیل گردد. - باید مکانیزم های کنترل
فردی در سیستم آموزش از راه دور ایجاد گردد.
خلاصه ماشینی:
چنین رشدی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، گزینه های انتخـابی بیشتری را برای به دست آوردن علم و اطلاعات به دانشـجویان از راه دور ارائـه می دهـد (ساوین وبادین ٢٠٠٦،٢)؛ اما مسئلۀ مطرح این است که به موازات رشد و توسعۀ این نوع آموزشها، چالش های این شکل از آموزش هم گسترشیافته است به گونه ای کـه گـاهی اوقات، کیفیت فدای کمیت شده و مسائلی در زمینه هـای تعـاملات مبتنـی بـر فنـاوری، خودآموزی، برنامه ریزی درسی، ارزشیابی و مسائل برونسازمانی به وجـود آورده اسـت ؛ بنابراین اولین گام در بالا بردن کیفیت ، شناسایی مسائل مذکور و ارائه راهکارهایی بـرای حل آنهاست .
این پژوهش بر آن است که با شناخت مشکلات تعاملات مبتنی بر فنـاوری، خودآمـوزی، ارزشیابی، برنامه ریزی درسی و برونسازمانی ایـن مراکـز نسـبت بـه مسـائل مؤسسـات آموزش از راه دور کمک شود.
میانگین تجهیز مراکز به سیستم های هوشمند بـرای ارزیـابی دانشجویان در منزل، عدد ٣/٢١ برای دانشـجویان و٣/٦ بـرای اسـاتید هیئـت علمی اسـت ؛ بنابراین بیشـترین مشـکلات، مربـوط بـه امکـان اجـرای آزمونهـایی هماننـد آزمونهـای حضوری در منزل و کمترین مشکلات مربوط به تناسب معیارهای ارزشیابی دانشـجویان بـا شرایط دانشجویان از راه دور است .
McLinden, McCall & Annette میان دانشجویان و اساتید بیش از سطح متوسط (٠٠٥≥P) است .
Zhao, Melody, Heidi, Waldman & Truell یافته های پژوهش در دانشجویان و اساتید نشان می دهد بیشترین مشـکلات، مربـوط بـه امکان اجـرای آزمونهـای حضـوری در منـزل و کمتـرین مشـکلات مربـوط به تناسـب معیارهای ارزشیابی دانشجویان مدارس عـادی بـا شـرایط دانشـجویان مراکـز از راه دور است .
Participation in Online Problem based Learning: Insights from postgraduate teachers studying through open and distance education.