چکیده:
آموزشگاههای شبانهروزی شماری از آموزندگان( دانش آموزان) مناطق محروم و روستایی را بر اساس
برنامهها و اهداف از پیش گردآوری شده» در خمود جای دادهاند که با ارزشیابی از برنامهها و کارکردهای
آموزش کاران و داشتن تصویری گویا از وضعیت تحصیلی و زندگی آموزندگان این آموزشگاههاء
میتوان به زدودن کاستیها و توان افزایی نیرومندیها در این مدارس اقدام نمود. نمونة این پژوهش.۷۳
دانش آموز و ۱۵ آموزشکار در دو آموزشگاه شبانهروزی دخترانه در استان البرز بودند. این دو
آموزشگاه از میان ۷ آموزشگاه شبانهروزی دخترانه در این استان که روی هم ۹ دانش آموز دورهی
راهنمایی دارندء از طریق نمونهگزینی هدفمند برگزیده شدند. ابزارهای این پژوهش» پرسشنامه و
نگرش نامهی(چک لیست مشاهدات) پژوهشگر ساخته بوده» و دادههای به دست آمده با توجه به سطح
دقت (مقیاس اندازهگیری) آنها و با به دست آوردن آمارهای نمایندگی» سازماندهی و فشرده شدند.» تا
توصیفی از وضعیت موجود به دست دهند. یافتهها نشان میدهد که. برآوردن نیازهای تغذیهای
آموزندگان» نیاز به پاکیزگی بدن و نیاز به توجه» تلاش بیشتر مدیران و مسئولان را میطلید. همچنین
مدارس شبانهروزی» هیچ گونه برنامهای جهت بهرهگیری از اوقات فراغت آموزندگان و تربیت نیروی
انسانی مورد نیاز مناطق محروم و عشایری از بین آموزندگان بومی نداشته و نیز در اجرای برخی از
برنامهها به ویژه برنامههای بهداشتی و فوق برنامههای آموزشی» کاستیهایی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ارزشیابی ازامکانات ،برنامه هاوکارکردهای آموزش کاران آموزشگاه های شبانه روزی دورة راهنمایی تحصیلی استان البرز ١ ملوک خادمی اشکذری * ٢ نغمه کاشانچی لنگرودی ** چکیده آموزشگاه های شبانه روزی شماری از آموزندگان ( دانش آموزان ) مناطق محروم و روستایی را بـر اسـاس برنامه ها و اهداف از پیش گردآوری شده ، در خود جای داده اند که با ارزشیابی از برنامه ها و کارکردهای آموزش کاران و داشتن تصویری گویا از وضعیت تحصیلی و زنـدگی آموزنـدگـان ایـن آموزشـگاه هـا، می توان به زدودن کاستی ها و توان افزایی نیرومندی ها در این مدارس اقدام نمود.
(1378 در این گونه مدارس ، دست یابی به اهدافی چون ایجاد عدالت آموزشی برای فراگیر نمودن آموزش ، بالا بردن مهارت های زندگی دانش آموزان ، افزایش سطح کیفی آمـوزش و کاهش افت تحصیلی ، تربیت نیروی انسانی برای مشاغل مورد نیـاز منـاطق محـروم و عشایری کشور، استفادة بهینه از امکانات و نیروی انسانی ، و فـراهم کـردن زمینـه هـای مناسب جهت تربیت دانش آموزان با بهره گیـری از اوقـات فراغـت آنـان ، مـورد توجـه است ، که در صورت برنامه ریزی درست مـی تـوان فرصـت هـای خـوبی بـرای تربیـت ، آموزش و پژوهش در دانش آموزان فراهم نموده و در پایان ، به هدف هـای تعیـین شـده دست یافت .