چکیده:
امروزه در تغییر و بهبود سازمانها بیش از پیش بر نقش کارکنان تاکید میگردد زیرا کارکنان از نزدیک
با مسائل و مشکلات سازمان برخورد دارند. از جمله مهمترین ابزارهایی که جهت نقشآفرینی کارکنان
و بهرهگیری از ایدهها و ابتکار عملهای آنها استفاده میشودء نظام پیشنهادها است اما تمایل کارکنان
به ارائه پیشنهاد در این نظام جایگاه محوری دارد ولی متاسفانه تحقیقات کمتری راجع به تمایل کارکنان
به ارائه پیشنهاد و عوامل موثر بر ان انجام شده است. در این راستا تحقیق حاضر با استفاده از روش
تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و با توسعه تئوری رفتار برنامهریزی شده عوامل بر تمایل کارکنان
به ارائه پیشنهاد را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج تحقیق نشان میدهد خود هویتی و شخصیت
اثرگذار با تمایل کارکنان به ارائة پیشنهاد ارتباط معنیدار دارند ولی خودهویتی بر تمایل کارکنان
بر ارائة پیشنهاد زیاد است.
خلاصه ماشینی:
از جمله مهم ترین ابزارهایی که جهت نقش آفرینی کارکنان و بهره گیری از ایده ها و ابتکار عمل های آن ها استفاده می شود، نظام پیشنهادها است اما تمایـل کارکنـان به ارائه پیشنهاد در این نظام جایگاه محوری دارد ولی متأسفانه تحقیقات کمتری راجع به تمایل کارکنان به ارائه پیشنهاد و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است .
پس سؤال اصلی تحقیق این است که چه عواملی بـا چـه تعـاملاتی بـر تمایل کارکنان به ارائه پیشنهاد اثر گذارند؟ نظام پیشنهادها کانال های ارتباطات رسمی هستند کـه مـدیریت در جهـت پـرورش تبادل اطلاعات منظم و مستمر بین کارکنـان و مـدیریت آن را اجـرا مـی نمایـد( کـارگر شورکی ، ١٣٨٧).
خودکارآمدی نقش می تواند در مطالعه نظام پیشنهادها با توجه به این منطق بـه کـار گرفته شود که اگر کارکنان احساس کنند کـه آن هـا مهـارت لازم بـرای انجـام وظـایف اثرگذار، استفاده از ابتکار عمل شان نظیر ارائه پیشنهاد، را دارند بـه احتمـال قـوی آن هـا چنین وظایفی را در روش موفقی انجام داده (اکسـتل و همکـاران ، ٢٠٠٠) و بـه احتمـال قوی تشخیص خواهند داد که ارائه پیشنهاد یکی از بخـش هـای نقـش هـای کـاری شـان میباشد.
نتایج تحقیق نشان می دهد تمایل کارکنـان به ارائه پیشنهاد تحت تأثیر خودهویتی و شخصـیت اثرگـذار اسـت و توانمنـدی ادراک شده کارکنان ، جهت گیری استراتژیک ، دانش کاری ، خود کارآمدی نقـش ، نیـز بـر خـود هویتی تأثیرگذار هستند.
From attitudes to behavior: Basic and applied research on the theory of planned behavior’, Current Psychology Journal, 22(3), 187-195 Armitage, C.
Journal of Community & Applied Social Psychology,9.
Shop floor innovation: Facilitating the suggestion and implementation of ideas", Journal of Occupational and Organizational Psychology,73,265-285 Axtell C.