چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروهدرمانیشناختی- رفتاری مبتنی بر رویکرد منطقی- عاطفی
الیس بر منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی بود. مطالعهی حاضر یک تحقیق نیمهتجربی
میباشد که به روش آزمایشی پیش آزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری انجام گرفته است. جامعه-
ی آماری این پژوهش شامل ۶۰ دانشجوی دانشگاه علومپزشکیجندیشاپور اهواز است که بیش از سه
ترم مشروطی در دانشگاه داشتند. از این تعداد ۳۰ نفر که دارای منبع کنترل بیرونی بودند انتخاب شدند؛
سپس بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. در مورد گروه آزمایش ۸ جلسه گروه-
درمانیشناختی - رفتاری مبتنی بر رویکرد منطقی- عاطفی الیس اجرا گردید. تحلیل دادهها با استفاده از
آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس چندهتغیری انجام گردید. ابزار جمعآوری
اطلاعات» پرسشنامهی منبع کنترل راتر و معدل تحصیلی بود.نتایج حاصل آشکار ساخت که میان گروه
آزمایش و گواه از لحاظ منبعکنترل و پیشرفتتحصیلی تفاوت معنیداری وجود داشت ( 0>۰/۰۰۱).
گروهدرمانیشناختی - رفتاری مبتنی بر رویکرد عاطفی- منطقی الیس بر منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی
دانشجویان پزشکی موثر بوده است. این نتایج در دوره پیگیری نیز مشاهده شد. این شیوهی درمان برای
ایجاد منبع کنترل درونی دانشجویان پزشکی و متقابلا افزایش پیشرفت تحصیلی آنها توصیه میگردد.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حیدری پهلویان (١٣٧٨) کـه بـر روی دانشـجویان علـوم پزشکی همدان انجام شده است نتایج حاصـل نشـان داد کـه در دانشـجویانی کـه منبـع کنترل بیرونی داشتند در مقایسه با کسانی که گرایش به منبع کنترل درونـی دارنـد افـت شدید عملکرد تحصیلی وجود دارد.
با توجه به پژوهش های پیشین که اغلب به همبستگی میان متغیرهای منبع کنتـرل و پیشرفت تحصیلی پرداخته شده است در حالی که به تأثیر روش هـای روان درمـانی بـر منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی توجهی نشده است ؛ پژوهش حاضر به دنبـال پاسـخ بـه این سؤال می باشد که آیا گروه درمانی شناختی - رفتـاری مبتنـی بـر رویکـرد منطقـی - عاطفی الیس از طریق تغییر عقاید نامعقول می تواند بر منبع کنترل و پیشـرفت تحصـیلی دانشجویان پزشکی دارای افت تحصیلی مؤثر باشد؟ روش طرح پژوهشی حاضر به صورت نیمه تجربی با پیش آزمون - پس آزمون با گروه گـواه و پیگیری انجام گرفته است .
Holohan, Richardson & Puckett پیشرفت تحصیلی : بـه منظـور تعیـین وضـعیت تحصـیلی دانشـجویان دارای افـت تحصیلی که از آمـوزش کـل دانشـگاه دریافـت گردیـد، مطـابق قـوانین وزارت علـوم ، تحقیقات و فناوری دانشجویانی که سه ترم متوالی میانگین نمرات ترم آن ها کم تر از ١٢ باشد به عنوان دانشجویان دارای افت تحصیلی شناخته شدند.
نتیجه گیری یافته ها نشان داد که گروه درمانی شناختی - رفتاری مبتنی بر رویکرد منطقی - عاطفی بـر منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی (٠٠٠١>p) دانشجویان پزشکی دارای افـت تحصـیلی گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه مؤثر بوده است .