چکیده:
این مطالعه با منظور بررسی تاثیر برنامه آموزشی حل مسئله براضطراب امتحان دانشجویان پسر
در سال تحصیلی ۱۳۹۰-۸۹ انجام شد. شرکتکنندگان در این پژوهش ۴۵۹ نفر از دانشجویان
پسر دانشگاه آزاد واحد سنندج بودند که پرسشنامه اضطراب امتحان اسپلیبرگر(57۸1) را
تکمیل نمودند. از بین دانشجویان فوق ۵۰ نفر که بالاترین نمره اضطراب امتحان را دارا بودند
و برای مرحله دوم پژوهش رضایت داشتندء به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل
جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش» طی ده جلسه» هر هفته دو جلسة آموزشی پنج مرحلهای
دیکسون و گلوور برای بهبود مهارت حل مسئله را دریافت نمودند و در پایان دوره هر دو
گروه مجددا آزمون اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. چهار ماه بعدء قبل از امتحانات ترم دوم
تحصیلی مجددا اضطراب امتحان هر دو گروه ارزیابی شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد
که برنامة آموزشی باعث کاهش سطح اضطراب امتحان در گروه آزمایش شد. این کاهش در
پیگری ۴ ماهه هم چنان ثابت باقی ماند.
خلاصه ماشینی:
اختلالات اضطرابی شایع ترین مشکلات روانی در جمعیت عمومی است (سادوک و سادوک ٤، ٢٠٠٣؛ نقل از رحمانی و همکـاران ، ١٣٨٨)و بـر اسـاس تعریـف ، اضـطراب امتحان که مورد ویژه ای از اضطراب عمومی اسـت شـامل پاسـخ هـای پدیدارشـناختی ، روان شناختی و رفتاری می باشد که حاکی از وجود تـرس از شکسـت اسـت .
Spielberger; Gonzalez; Taylor & Anton 9.
cognitive restructuring گری ٢٠٠٧،١)، آموزش های خانوادگی در ارتبـاط بـا نیازهـای فرزنـدان ، تغییـر سـاختار برنامه های تحصیلی ، تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به خـود و توانـایی هـای خـود در عوامل مدرسه ( عباس آبادی ، ١٣٧٦)، قوت قلب دادن به خـود و توجـه بـه جنبـه هـای مثبت خود(سادوک و سادوک ،٢٠٠٣، خسروی و بیگدلی ، ١٣٧٨).
نتایج در مورد روش های تن آرامی متناقض است به طوری کـه برخی پژوهش ها این شیوه را در کاهش اضطراب مؤثردانسته اند (ووترز١٩٨٤،٤؛ فتحی ، ١٣٧٨؛ دکرو، بالینگر،هوی و ویلچر٢٠٠٢،٥) و برخی دیگر از عدم اثربخشی ایـن روش سخن به میان آورده اند(کریموی ، میلانی ، رژه و ولایی ،١٣٨٣).
Benor; Ledger; Toussiant; Het & Zacaro 4.
Deckro; Ballinger; Hoyt & Wilcher 6.
Fernnando & varea اسپلیبرگر١(STAI) که به وسیله اسپلیبرگر و همکـارانش (١٩٨٧) سـاخته شـد، اسـتفاده شده است .
نتایج تحلیـل کوواریـانس نشـان داد کـه برنامـه آموزشـی مهارت های حل مسئله باعث کاهش اضـطراب امتحـان دانشـجویان پسـر دانشـگاه آزاد سنندج شده است .
Pilot study of emotional freedom techniques, holistic hybrid derived from eye movement desensitization and reprocessing and emotional freedom technique, and cognitive behavioral therapy for treatment of test anxiety in university students.