چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس دانشآموزان مدارس
راهنمایی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی ۱۳۸۹-۹۰ میباشد. این تحقیق به لحاظ هدف.
کاربردی و از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل (۳۳۱۱ نفر دختر و ۳۵۶۱ نفر
پسر) دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر نیشابور بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ۶۹۲
نفر (۳۵۱ پسر و ۳۴۱ نفر دختر ) برآورد گردید و نمونه آماری به شیوه تصافی - طبقهای انتخاب
شد. برای جممآوری اطلاعات از پرسشنامه کوپر اسمیت با ضریب پایایی ۰/۸۷ بهره گیری گردید.
برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون و واریانس چند عاملی استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر
آن است که آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس دانشآموزان تاثیرگذار است و این تاثیر در
دختران بیشتر بوده است. همچنین یافتهها مبین آن است که تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر
عزتنفس دانشآموزان بر اساس پایه و مناطق مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد. با توجه به
یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود که نظام آموزش و پرورش برای آموزش مهارتهای زندگی
دانشآموزان تمهیدات و برنامهریزی لازم را به عمل آورد.
خلاصه ماشینی:
مهارت های زندگی ، عزت نفس ، دانش آموزان مقطع راهنمایی واژگان کلیدی : * استادیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری ** عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تهران *** کارشناس ارشد مدیریت آموزشی تاریخ دریافت : ٩١/٢/٢٢ تاریخ پذیرش : ٩٢/٤/١٦ مقدمه سال های نوجوانی مرحله مهم و برجسته ی شور و تکامـل اجتمـاعی و روانـی فـرد بـه شمار می رود در این دوره نیاز به تعـادل هیجـانی و عـاطفی بـه خصـوص تعـادل بـین عواطف و عقل درک ارزش وجودی خویشتن ،خودآگاهی با انتخاب هدف های واقعـی در زندگی ، استقلال عاطفی از خانواده ، حفظ تعادل روانی و عـاطفی خـویش در مقابـل عوامل فشارزای زندگی و محیطی و برقراری روابط سالم با دیگران ،کسب مهارت هـای اجتماعی لازم در دوست یابی ، شناخت زندگی سالم و مؤثر و چگونگی برخـورداری از آن مهم ترین نیازهای نوجوان می باشد.
بر ایـن اسـاس هدف پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت های زنـدگی بـر عـزت نفـس دانـش آمـوزان مدارس راهنمایی شهرستان نیشابور در سال تحصـیلی ٨٩-١٣٨٨مـی باشـد بـه عبـارت دیگر این پژوهش درصدد است به ایـن سـئوال اساسـی پاسـخ دهـد کـه آیـا آمـوزش مهارت های زندگی بر عزت نفس دانش آموزان تأثیرگذار است ؟ مهارت های زندگی ،مهارت های شخصی و اجتماعی است کـه کودکـان و نوجوانـان باید آن را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود،انسان های دیگر و کـل اجتمـاع بـه طـور مؤثر وشایسـته عمـل کننـد،دانـش آمـوزان بـرای مقابلـه سـازگارانه بـا اسـترس هـا و موقعیت های مختلف و تعارض زندگی به کارکردهایی نیاز دارند که آن هـا را در کسـب این توانایی ها تجهیز کنند، ایـن کارکردهـا بسـیار زیربنـایی و در فراینـد تحـول شـکل می گیرند.