چکیده:
هدف از این مطالعه» بررسی رابطة بین فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش در
دانشگاه تربیت مدرس میباشد. کارکنان ستادی و اعضای هیئت علمیء جامعة آماری
این پژوهش را تشکیل میدهند. به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه
فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که
فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش از نسبتا مطلوبی برخوردار هستند. همچنین
میان فرهنگ سازمانی و مولفههای آن شامل حمایت مدیریت» تعلق سازمانی» خلاقیت
فردی و سبک رهبری با استقرار مدیریت دانش رابطة معنیداری وجود دارد. اما بین
سازش با پدیدة تعارض و استقرار مدیریت دانش رابطة معنیداری نیست. میتوان
چنین نتیجه گرفت که برای استقرار مدیریت دانش, فرهنگ سازمانی نسبت به
تکنولوژی و امثال آن جایگاه مهمتری دارد. بنابراین حفظ و تقویت شاخصههای
فرهنگی بر مدیریت دانش باید از اولویتهای دانشگاه تربیت مدرس باشد.
خلاصه ماشینی:
به عنوان نمونه نتایج تحقیقات نشان داده است وجود یک فرهنگ سازمانی ضـعیف و فاقد انعطاف در سازمان موجب می شود که کارکنـان سـازمان بـه رویـه هـای موجـود سازمان عادت کنند و هیچ گونه تمایلی به نوآوری و خلق ایده های جدید نداشته باشـند و از طرف دیگـر از تسـهیم دانسـته هـای خـود بـا دیگـران و تبـدیل آن دانسـته هـا بـه مهارت هایی که بتواند در حل مشکلات سازمان مؤثر باشند تـرس دارنـد، در حـالی کـه یک فرهنگ پویا و منعطف که اعضای سازمان نسبت به آن شناخت و اعتقـاد دارنـد در برابر تغییرات سریع به خوبی از خود واکـنش نشـان مـی دهنـد و سـازمان را در مسـیر پیشرفت و ترقی پیش می برند؛ بنابراین برای تسـهیل مشـارکت افـراد و ایجـاد دانـایی ، فرهنگ سازمانی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است .
در ذیل ضمن تعاریف برخـی از اصطلاحات مورد پژوهش ، بـه نتـایج تحقیقـات انجـام شـده در ایـن خصـوص اشـاره می شود: در تحقیق حاضر منظـور از فرهنـگ سـازمانی ، جـو هنجـاری و ارزشـی حـاکم بـر دانشگاه تربیت مدرس است کـه بـا اسـتفاده از یـک پرسشـنامه توسـط کارکنـان مـورد قضاوت قرار می گیرد، که شامل مؤلفه های ، تعارض ، حمایت مدیریت ، تعلـق سـازمانی ، 1.
بررسی پیشینه پژوهش بیانگر آن اسـت کـه بـین « فرهنـگ سـازمانی » و« مـدیریت دانش » رابطۀمعناداری وجود دارد، بعلاوه فرهنگ سازمانی با ایجاد هماهنگی و انسـجام میان بخش های مختلف سازمان ، تشویق افراد به نوآوری و توسعه ، گسترش دیدگاه هـای افراد نسبت به محیط ، فرایند مدیریت دانش را در سازمان مورد حمایت قرار می دهد.