چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر نگرش دانشجویان مهندسی آموزش الکترونیکی دانشگاه
فردوسی مشهد بر مشارکت آنان در محیط آموزش الکترونیکی میباشد. روش پژوهش
توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن شامل دانشجویان مهندسی دختر و پسر دورههای آموزش
الکترونیکی فیزیک و معادلات دیفرانسیل دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی ۱۳۸۹-
۰ است. بررسی به شیوه نمونهگیری و روش طبقهای تصادفی انجام گرفته است. به منظور
بررسی نظامند نگرش دانشجویان» از پرسشنامه نگرش و پرسشنامه مشارکت ال دی قایدی
استفاده گردید. یافتهها در این مطالعه نشان داد که بین نگرش مثبت و منفی دانشجویان
مهندسی دورههای الکترونیکی فیزیک و معادلات دیفرانسیل در میزان مشارکت آنان در
محیطهای آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری وجود دارد. به این ترتیب که دانشجویان با
نگرش مثبت بیشترء مشارکت بیشتری دارند. همچنین از نظر جنسیت نیز تاثیری بر نگرش
مثبت و منفی و روش تدریس ریاضی و معادلات دیفرانسیل دیده نشد. در یادگیری مشارکتی
نیز تفاوتی بین دختران و پسران نبوده است. علاوه بر آن بین میزان مشارکت با توجه به روش
تدریس مثبت و منفی نیز تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها در این مطالعـه نشـان داد کـه بـین نگـرش مثبـت و منفـی دانشـجویان مهندسی دوره هـای الکترونیکـی فیزیـک و معـادلات دیفرانسـیل در میـزان مشـارکت آنـان در محیط های آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری وجود دارد.
بدیهی اسـت گرچـه حـوزه آموزش الکترونیکی دارای فواید شناخته شده ای است ، اما اجرای موفق آن تـابع عوامـل متعددی از جمله نگرش دانشجویان و درک آنان در استفاده از این روش ، نگـرش آنـان نسبت به استفاده از فـن آوری و همچنـین سـواد رایانـه ای آنـان مـی باشـد (لطیـف نـژاد رودسری ، جعفری ، حسینی و اسفلانی ،١٣٨٩).
با توجه به مطالب ذکر شده و اهمیت موضوع ،مسئله اصلی پژوهش ایـن اسـت کـه آیا نگرش دانشجویان مهندسی دوره های آموزش الکترونیکی دانشـگاه فردوسـی مشـهد نسبت به آموزش الکترونیکی ، بر مشارکت آنان در این محیط تأثیر دارد ؟ اولین نظام های یادگیری رایانه ای بر مبنای رویکردیادگیری رفتارگرایی طراحی شده است که یادگیری را تغییر قابل مشاهده در رفتارو حاصل از محرک بیرونـی در محـیط می داند.
Morse, Gullekson, Morris & Popovich الکترونیکی کمک به مربیانی است که به هنگام مواجه با گزینه هـای متعـدد فنـاوری بـا توجه به فعالیت های مورد نظرشان مناسب ترین انتخـاب را انجـام دهنـد.
) سؤال سوم پژوهش : نگرش دانشجویان مهندسی شرکت کننده در دوره هـای آمـوزش الکترونیکی فیزیک و معادلات دیفرانسیل چه تـأثیری بـر مشـارکت در محـیط آمـوزش الکترونیکی دارد؟ در پاسخگویی به این سؤال ، بر اساس نتایج مندرج در جدول ٣بین نگرش منفـی و مثبت به محیط های آموزش الکترونیکی از نظر میزان مشارکت تفاوت معنـاداری وجـود دارد (١١٧٥=t،٠٠٠١>p)؛ به این معنا که دانشـجویانی بـا نگـرش مثبـت تـر بـه ایـن محیط ، مشارکت بیشتری نیز از خود نشان می دهنـد.