چکیده:
در این مقاله سعی شده است مدل جامعی جهت بررسی تاثیر قابلیتهای سازمانی و اقدامات مدیریت
دانش بر عملکرد دانشگاه ارائه شود. قابلیتهای سازمانی » اقدامات مدیریت دانش و عملکرد سازمانی
به عنوان عناصر مشترک در مدلهای مختلف شناسایی شدند و امکان تعمیم و تفسیر هر عنصر به
تنهایی و ارتباط آنها در موضوع آموزش عالی از طریق تحلیل دادههای کیفی و کمی بررسی شد. جهت
جمعاوری دادههای کمیء از پرسشنامه محفقساخته به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد. نمونهها از
اعضای هیئت علمی دانشکدههای فنی و مهندسی کل دانشگاههای دولتی ایران میباشند. روابط میان
متغیرها با به کارگیری مدلسازی معادله ساختاری انجام شد. نتایج حاکی از آن است که اقدامات
مدیریت دانش» متغیر میانی قابلیتهای سازمانی مدیریت دانش و عملکرد دانشگاهها است. این مدل
میتواند به درک مولفههای مدیریت دانش در دانشگاهها کمک کنند و راهنمای عملی» برای استقرار
موفق مدیریت دانش در بخش آموزش عالی ایران را فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
تأثیرقابلیت های سازمانی واقدامات مدیریت دانش برعملکرد دانشگاه ها آفرین اخوان *١ ٢ محمد صالح اولیاء** ٣ یحیی زارع مهرجردی *** ٤ مصطفی جعفری **** چکیده در این مقاله سعی شده است مدل جامعی جهت بررسی تأثیر قابلیت های سازمانی و اقدامات مـدیریت دانش بر عملکرد دانشگاه ارائه شود.
قابلیت های سازمانی ، اقدامات مدیریت دانش و عملکرد سـازمانی به عنوان عناصر مشترک در مدل های مختلف شناسایی شدند و امکان تعمـیم و تفسـیر هـر عنصـر بـه تنهایی و ارتباط آنهادر موضوع آموزش عالی از طریق تحلیل داده های کیفی و کمی بررسی شد.
سپس از طریق پرسشنامه و مدل سازی معادله ساختاری ، امکـان تعمـیم و تفسـیر هـر عنصـر بـه تنهایی و در ارتباط با یکدیگر در موضوع آموزش عالی بررسی شده است و سعی شـده مدل جامعی جهت بررسی تأثیرقابلیت هـای سـازمانی و اقـدامات مـدیریت دانـش بـر عملکرد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ارائه شود.
)تایید نشده شکل (٢) ضرایب برآورد شده مسیر مدل بر اساس نتایج ذکرشده در جدول (٧) که از روش خودگردان سازی ١ به دست آمده ، نقش متغیر میانی اقدامات مدیریت دانش در رابطه بین قابلیـت هـای سـازمانی مـدیریت دانش و عملکرد دانشگاه ها مورد تأیید قرار گرفته است واثر غیر مسـتقیم قابلیـت هـای 1.
جدول (٧) نقش متغیر میانی اقدامات مدیریت دانش در رابطه بین قابلیت های سازمانی مدیریت دانش و عملکرد دانشگاه ها (به تصویر صفحه مراجعه شود.
در نتیجه ، این مقاله نشـان می دهد که اقدامات مدیریت دانش ، رابطه میان قابلیت های سـازمانی مـدیریت دانـش و عملکرد دانشگاه ها را تقویت می کند.