چکیده:
هدف پژوهش حاضر, بررسی رابطة بین سرمایة اجتماعی سازمانی و ابعادش با تعهد سازمانی
اعضای سازمان است. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری
شامل: کلیة کارکنان دانشگاه تربیت معلم واحد کرج میباشد که یک نمونة تصادفی به حجم
۸ نفر با استفاده از فرمول لوی و لمشو (۱۹۹۰) از آن انتخاب شد. برای جمعاوری دادهها از
پرسشنامة محققساخته سرمایة اجتماعی سازمانی و پرسشنامة تعهد سازمانی آلن و میبر
(۱۹۹۰) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری استنباطی همچون ضریب
همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون خطی استفاده شد. یافتهها نشان داد که سرمایة اجتماعی
سازمانی و ابعادش رابطهة مثبت و معناداری با تعهد سازمانی دارند» همچنین یافتهها نشان داد
که تنها بعد رابطهای سرمایة اجتماعی سازمانی توان پیشبینی تعهد سازمانی را دارد و دو بعد
دیگر یعنی شناختی و ساختاری نمیتوانند پیشبینیکننده مناسبی برای تعهد سازمانی باشند.
خلاصه ماشینی:
هر چند که تحقیقات نشان داده که تعهد سازمانی سبب رضایت شغلی ، کـاهش جابجایی ، نوآوری و رفتارهای فرانقش می شود، اما تحقیقـات انـدکی در زمینـه سـرمایۀ اجتماعی ٥ و فرایندهای اجتماعی ـ روان شناختی که پایـه و اسـاس شـکل گیـری تعهـد سازمانی اند انجام شده است (سو و همکاران ، ٢٠١١؛ متیو و زجاک ٦، ١٩٩٠؛ بـه نقـل از واتسون و پاپامارکوس ، ٢٠٠٢).
با مرور ادبیات این نکتـه آشـکار مـی شـود کـه تعهـد سـازمانی بـه عنـوان یکـی از مؤلفه های سرمایۀ اجتماعی سازمانی در تحقیقات مختلـف در نظـر گرفتـه شـده اسـت (بویاس ٧ و همکـاران ، ٢٠١١؛ بویـاس و وینـد١، ٢٠١٠؛ ویلانـووا و جوسـا٢، ٢٠٠٣) و 1.
Nahapiet & Ghoshal اجتماعی و ابعادش بطور معنادار و مستقیمی تعهد سازمانی را تحت تأثیر قرار می دهند.
اقـدامات ارتبـاطی حداقل به سه دلیل حایز اهمیت اند: اول ، شبکه روابط دسترسی بـه اطلاعـات در مـورد اتفاقات سازمانی ، تاریخچه ، هنجار ها، خط مشی ، اهـداف سـازمانی ، نحـوه انجـام دادن وظایف و همچنین انتظـارات از نقـش را فـراهم مـی آورد (آرشـام ٢، ٢٠١١؛ واتسـون و پاپامارکوس ، ٢٠٠٢؛ موریسون ٣، ٢٠٠٢)، این امر به نوبه خود درگیـری فـردی در امـور سازمان و تعلق و وابستگی وی به سازمان و بنابراین ، تعهد عاطفی را افـزایش مـی دهـد (بزیونلوس ٤، ٢٠٠٨؛ به نقل از سو و همکاران ، ٢٠١١؛ مون ٥ و همکاران ، ٢٠٠٨؛ به نقـل از سو و همکاران ، ٢٠١١).
Trust, social capital, and organizational effectiveness.
The relationship among social capital, organizational commitment and customer-oriented prosocial behavior of hospital nurses.
Journal of Retailing & Consumer Services, Vol. 16, pp.
Social capital and organizational commitment.