چکیده:
هدف این پژوهش شناخت عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانشآموزان دورة راهنمایی در
درس ریاضی است؟ این پژوهش بر اساس روش توصیفی- همبستگی است» که بر روی ۴۳۸
نفر از دانشآموزان استان خراسان شمالی ( تعداد ۲۸۸ نفر که در درس ریاضی نمره کمتر از
۰ و تعداد ۱۵۰ نفر نمره بیشتر از ۱۷ کسب کرده بودند) که در سال ۱۳۸۷ مشغول تحصیل
بودند انجام شد. و با استفاده از پرسشنامههای خودپندارة تحصیلی دلاور» خودپندارة تحصیلی
ریاضی و افت تحصیلی ریاضی انجام گرفت. دادهها با استفاده از آزمون 1 مستقل» ضریب
همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها
نشان داد نرخ افت تحصیلی ریاضی در استان خراسان شمالی ۲۵/۱۳ درصد است و بین
خودپندارة تحصیلی(1<۰/۴۱)» خودپندارة با افت تحصیلی ریاضی رابطة
مثبت و مستقیم وجود دارد. یافتههای پژوهش حاضر نشانگر آن است که خودپندارة تحصیلی»
خودپندارة ریاضی» تجدید شدن در ریاضی, استفاد از تک ماده در درس ریاضی» معدل پایین
در پنجم ابتدایی» تلاش و کوشش کم دانشآموزان در درس ریاضی, با افت تحصیلی در درس
ریاضی همراه است. تلویح یافتههای پژوهش برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت» توجه به
نقش این عوامل در پیشگیری از افت تحصیلی در درس ریاضی است.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطۀخودپندارة تحصیلی باعملکردریاضی دردورة راهنمایی ١ مسیب یارمحمدی واصل *٢ 3 فاطمه قنادی ** حمید مقامی ***٤ چکیده هدف این پژوهش شناخت عوامل مرتبط بـا افـت تحصـیلی دانـش آمـوزان دورة راهنمـایی در درس ریاضی است ؟ این پژوهش بر اساس روش توصیفی - همبستگی است ، که بـر روی ٤٣٨ نفر از دانش آموزان استان خراسان شمالی ( تعداد ٢٨٨ نفر که در درس ریاضـی نمـره کمتـر از ١٠ و تعداد ١٥٠ نفر نمره بیشتر از ١٧ کسب کرده بودند) که در سـال ١٣٨٧ مشـغول تحصـیل بودند، انجام شد.
نتایج تحلیل داده هـا نشان داد نرخ افت تحصیلی ریاضـی در اسـتان خراسـان شـمالی ٢٥/١٣ درصـد اسـت و بـین خودپندارة تحصیلی (٠٤١=R)، خودپندارة ریاضی (٠٦٢=R) با افـت تحصـیلی ریاضـی رابطـۀ مثبت و مستقیم وجود دارد.
تلویح یافته های پژوهش برای دست اندرکاران تعلیم و تربیـت ، توجـه بـه نقش این عوامل در پیشگیری از افت تحصیلی در درس ریاضی است .
Educational Self -Concept یک قسمت از خودپنداره شامل خودپندارة تحصیلی است کـه بخصـوص در رفتـار تحصیلی دانش آموزان نقش مهمی دارد.
) یافته های جدول (٣) نشان می دهد که سطح خودپندارة ریاضی دانش آموزان از لحاظ آماری با افت تحصیلی درس ریاضی رابطه معنی دار دارد: P٠٠٥,١١٧٩٥٢٢ و تراکم داده ها در سطح خودپندارة ریاضی پایین است : (١٤٠=N).
در پژوهش حاضر نتایج تحلیل داده ها نشان داد بین خودپندارة تحصـیلی (٠٤١=R)، خودپندارة ریاضی (٠٦٢=R)، با افت تحصیلی ریاضـی رابطـۀ مثبـت و مسـتقیم وجـود دارد.
تحقیقات با دانش آموزان سنین مختلـف نشـان داده اسـت کـه پیشـرفت ریاضـی بـا خودپندارة ریاضی بیشترین همبستگی را دارد(مـارش ، ١٩٩٠).