چکیده:
هدف این پژوهش ارزیابی نقش آموزش های مهارتی اعم از فنی و غیرفنی در فرآینـد تجـاری سـازی اختراعات و نوآوری های کارآموزان آموزش فنی و حرفهای است. استراتژی تحقیق ، پیمایشی اسـت و جامعه هدف آن کـارآموزان مهـارت آموختـه مختـرع و نـوآوران سـازمان آمـوزش فنـی و حرفـه ای کشوراست. برای جمع آوری نظرات از پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 8/0) آلفای کرونباخ) و بـرای بررسی نتایج تحقیق از آزمون دو جمله ای، آزمون مقایسه میانگین رتبه، آزمون تی اسـتیودنت، آزمـون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های فنی و غیر فنی در فرایند تجاریسازی از اهمیت بالایی برخوردارند .
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، برای اینکه سازمان هـا و مراکز صنعتی سرآمد بتوانند در دنیای تجاری و رقابتی حضوری مستمر و پایدار داشـته باشند و مزیت های رقابتی توسعه محور را کسب کنند، باید حوزه مهارت و دانـش را بـا رویکردی متفاوت و راهبردی طرح ریزی کـرده و آن را بـه عنـوان منبعـی بـرای بقـای محصولات یا خدمات خود در جامعه ذی نفعان ازجمله منابع انسـانی سـازمان در نظـر بگیرند (کارنوی ، ١٣٨٤).
در کشورهای مختلف مخترعـان و نـوآوران بـا توجـه بـه جایگـاهی کـه در تأسـیس شرکت های دانش بنیان و فناوری محوردارند بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و بـه منظـور توسعۀ آنها حمایت های متعددی از جمله آموزش مهارت های فنی و غیرفنی ، مشاوره هـای فنی ،حمایت های مـالی قـرار گرفتـه انـد تـا امکـان تجـاری سـازی موفـق اختراعـات و نوآوری های آنها فراهم شود.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان یکی از متولیان اصلی نظام آموزش مهارت و فناوری کشور نیز با توجه به این مهم در نظر داردکه سطح مهارت های فنی و غیر فنـی مهارت آموختگان خود را به نحوی ارائه دهد که بتواند امکان تأثیرگذاری این آمـوزش هـا را برای تسهیل بهبود تجاری سازی مخترعان و نوآوران فراهم سازد.
اولویت بندی مهارت های فنی در تجاری سازی چگونه است ؟ برای مشخص شدن ترتیب تأثیرگـذاری آمـوزش هـای مهـارتی فنـی در مقایسـه بـا یکدیگر از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شـده و نتـایج در جـدول (٤) نمـایش داده شده است .
Vocational Training in Tanzania and the Role of Swedish support.