چکیده:
یکی از چالش های اساسی کشورهای درحال توسعه در تجارت الکترونیکی، آموزش و ظرفی تساز ینیروی انسانی است. پروژه آموزش و آگاه سازی تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران با هدفشناسایی فعالان و بازیگران تجارت الکترونیکی و طراحی دوره های مناسب منطبق بر نیاز آنا ن تعری فشد. پیرو چنین هدف عمده ای، در ابتدا گروه های بالقوه فراگیران با استفاده از مدل فعالان اقتصاد ی ومدل تجارت الکترونیکی توربان شناسایی شدند. در گام بعد نقش ها ی اصل ی ه ر یک از باز یگران وفعالان در عرصه تجارت الکترونیک ی بر اساس چارچوب ها ی کارکرد ی تجارت الکترونیک ی وفرایندهای سازمانی آن تعیین شد. بر اساس نقش های مربوط به هر گروه از فراگی ران، سلسله مراتباهداف آموزشی مربوط توسعه داده شد و موضوعات اساسی طراحی در قالب یک سند اطلاعات دورهها مواد لازم برای بسته های آموزشی طراح ی و « س. ا. د » (س. ا. د) دسته بندی شدند. با استفاده از اینتدوین شدند.
خلاصه ماشینی:
١. این مقاله حاصل طرح پژوهشی " طراحی ، تدوین و تولید بسته های آموزشی تجارت الکترونیکی " اسـت کـه بـا حمایت دفتر توسعه تجارت الکترونیکی معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی و مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی اجراء شده است .
براین اساس اهداف فرعی ذیل در این پروژه دنبال شده اند: الف ) شناسایی بازیگران و فعالان (مخاطبان آموزشی ) عرصۀ تجارت الکترونیکی در ایران ب) شناسایی و تعیین نقـش هـای بـازیگران و فعـالان عرصـۀ تجـارت الکترونیکـی براساس چارچوب های علمی و ویژگی های آنان در ایران ، ج) طراحی و تدوین عناوین دوره های آموزشـی بـرای بـازیگران و فعـالان عرصـۀ تجارت الکترونیکی در ایران ، د) طراحی و تدوین بسته های آموزشی برای هریک از دوره های طراحی شده .
باتوجه به اینکه هدف پروژه طراحی دوره های آموزشی برای فعالان ایرانی بود، بایـد باتوجه به ویژگی های خاص هـر یـک از فعـالان در ایـران ، نقـش هـا مـورد بـازبینی و بومی سازی قرار می گرفت ؛ بنابراین ،فاز سوم پروژه به شرح ذیل طراحی و اجراء شد: فاز سوم ،شناسایی نقش های فعالان در تجارت الکترونیکی باتوجه به ویژگـی هـای خاص آنان در ایران : برای اجرای فاز سوم ، ابتدا یک تعریف عملیاتی بـرای هـر یـک از فعالان ارائه شد.